2007-03-19

28 miljoner till talangutveckling

SvFF gjorde tydligen 28 miljoner i överskott, pengar som skall satsas på att utveckla talanger. Det är bara att slussa samtliga dessa pengar vidare till fotbollsklubbarna, men inte enbart till elitklubbarna utan övervägande delen till klubbar i de lägre divisionerna som ständigt sliter med lotterier, julförsäljning och annat skräp för att få ekonomin att gå ihop och där ofta de bästa talangerna skolas och härdas i A-lagssammanhang.

Till elitklubbarna har jag tidigare propagerat för ett premiesystem (en idé som Jan Majlard lanserade rakt av efter tips från mig). Ju fler spelare under 21 en klubb ger chansen i Allsvenskan, desto mer pengar skall den klubben få. Mycket bättre för svensk talangutevckling än placeringspremier och sådant där idiotiskt SEF hittat på.

Att starta projekt i SvFFs regi tror jag inte ett smack på, det är pengar kastade i sjön. Jag tror inte mycket på storvulna talangutvecklingsprojekt, därför är jag även lite skeptisk till IFKs storsatsning på friskolor och annat för småttingar under 15 (men satsningen kan möjligen räknas in under samhällsförbättrande goodwill-åtgärder). Fler bra spelare till Blåvitt tror jag inte det blir automatiskt av en friskola.

Inga kommentarer: