2008-08-08

Bygg och inredning

Vi bygger om och till hemma och innan vi började med det så köpte vi ett antal heminredningsmagasin för att få inspiration. Jag tröttnade dock rätt snart på den märkliga bild av svenska hem som man får där. Alla medverkande hittar superfynd på loppis, har tre välartade barn, "intresse för inredning", jobb med mycket resande så "att de får många influenser" och till råga på allt så har de gjort de varsamma renoveringarna själva. Inte alltför sällan så har de redan vid 40 års ålder varvat ned, lämnat storstan och varsamt renoverat en skånelänga med magnifik havsutsikt. Jag misstänker att var och varannan artikel är hyfsat idealiserad och förljugen.

Som omväxling skulle jag vilja läsa den osminkade versionen om hur det egentligen gått till. Om de rödbrusiga, svettdoftande litauerna som bodde i husvagn på bakgården i ett halvår, om de kvittolösa utbetalningarna till den lokale grävmaskinisten, om avloppet som havererade och stank i ett halvår, om hur de lurade den halvt senile bonden att släppa till den där extra marken så att de fick havsutsikt, grannfejden pga familjens nedsågande av skymmande träd och om parets äktenskapsproblem pga den påfrestande renoveringen.

Jag skulle vilja se ett inredningsmagasin med lite mer praktiska råd. En hantverkarparlör så att man inte står där handfallen när de talar om för mig hur dyrt det kommer att bli pga något jag inte har en chans att förstå vad de snackar om. Varför inte tips om bra skyddspapp som inte ens en rörmokare kan få in sin smuts under och förstöra trägolvet. Dessutom fler råd om hur man piffar upp sin 70-talslåda av mexitegel eller fuktdoftande sommarstuga från 40-talet till en rimlig kostnad.

Sedan är det alla inredningstrender. En av de mest korkade trenderna på senare år är "Lounge-stil". Varför skulle man vilja ha ett hem inrett som en hotellobby? En lounge är en plats för väntan och flyktiga möten, är det verkligen det man strävar efter hemma (efter ungkarlstiden)?

2 kommentarer:

Bruce Banner sa...

Vafan Siwert. Don´t mention the war.

Säg efter mig.

Ernst är gud
Timell är väl härlig
Leila ... bakar.

Unknown sa...

www.fotbollive.se