2008-08-14

Säkra tecken på kommande kris

De senaste åren är det en del klubbar som tagit stora ord om visioner och affärsplaner i munnen men inte lyckats åstadkomma särskilt mycket. De borde lärt sig av andras pinsamma försök. Här är några säkra tecken på att en klubb snart kommer deka ned sig sportsligt.

Tar fram en vision mot Europa
Man gaggar om Europa, glömmer fokusera på den allsvenska lunken och står med byxorna nere mot Sundsvall och Ljungskile. Resultatet blir olönsamma, trista femteplatser.

Säger sig ta fram en långsiktig plan
Femårsplaner var omodernt redan vid Stalins död, men snack om långsiktig planering kan få massan tyst ett tag. I själva verket rör sig lyckosam, långsiktig planering ofta om att våga hålla fast vid en tränare (ex Kalmar FF, Elfsborg). Utan kortsiktiga framgångar har man sällan råd med långsiktiga.

Marknadschefen uttalar sig om varumärket
Marknadschefen tillsammans med en charlatan uttalar sig i intervjuer om det starka varumärket som någon undersökning (framtagen av charlatanen) visar. Måste vara skönt att hänvisa till något så diffust som ett varumärke istället för att leverera sponsorkronor. Först när det går att belåna ett varumärke tror jag på dess värde.

Börjar använda en presstalesman
Våra vänner sanningssägarna i media skyr presstalesmän som pesten och artiklarna blir därefter, vilket i sin tur tänder missnöje i supporterleden bland de som tror alltför mycket på medias beskrivningar.

Bygger en "organisation för Europa"
Man anställer ett antal människor extra på kansliet. Stödfunktioner och administration utökas och fokus i klubben blir mer på att sköta administration än att köra ett fotbollslag. De interna murarna reses och kostnaderna ökar dramatiskt.

Följer konsekvent en spelidé
Oavsett motstånd skall man spela på samma sätt. Resultatet blir pinsamma förluster mot blåbärsnationer i Europacuperna och efter ett och ett halvt år är man sönderläst i Allsvenskan.

Skall tjäna pengar på annat än fotboll
En riktig rysare. Naiva idrottsledare drömmer om att driva butiker, hotell, restaurangverksamhet och evenemang (typiska konkursverksamheter), istället för att koncentrera sig på att få ihop ett riktigt bra fotbollslag och tjäna pengar på det. Resultaten blir stora svarta hål i skattkistan och ett uselt fotbollslag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så klockrent.

Anonym sa...

Som vanligt en femetta! Läser de det här?