2008-08-15

Gör om, gör rätt, SVT!

Efter SVTs otroligt lyckade satsning Vinterstudion, som var det bästa sportprogram i TV som kommit fram de senaste fem åren var mina förväntningar höga på SVTs OS-bevakning.

På grund av att jag har ett jobb att sköta kan jag endast se små ögonblick på morgnarnas och dagarnas sändningar så min tyngdpunkt ligger på kvällssändningarna och jag är lite besviken. Kristina Kappelins inslag om lagfinalerna i gymnastik var fullständigt lysande, bättre kan det inte bli. Även jag som är ganska ointresserad av gymnastik satt fängslad framför TVn med halvöppen mun. Sportkommentatorerna i sändningarna håller överlag god klass och bisittarna likaså. André Pops är som vanligt duktig men att han börjat flamsa är en liten besvikelse

Pops flamsande beror på att även SVT drabbats av det broder Bruce kallar TV4-fieringen. Momenten där nästa dags sport presenteras med någon aktiv i full mundering som skall brottas/fäktas/skjuta pil och sedan skoja med Pops är bara jobbigt. Avslutningen med Olssons hörna är så nära TV4 man kan komma, dvs flams, trams och roliga timmen-känsla. Det som skiljer från TV4 är att internskämten än så länge lyser med sin frånvaro, men de kommer nog i nästa vecka. Att SVT köpt över Olsson från TV4 för att göra ett sådant här program är slöseri med mina licenspengar. Pengarna borde gått till Tom Alandh istället.

Glimtvis bevisar SVT att de fortfarande är bäst på sport i TV om de vill, men de har alltför mycket tagit efter pajaserierna i andra kanaler. Varför inte ta vara på SVTs styrkor istället för att ta efter något mycket sämre?

Jag hoppas innerligt att Vinterstudion återkommer till vintern och då behåller samma kanonformat som i vintras. OS-sändningarna är klart sämre.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar inte Tv4, var bara tvungen att säga det ännu en gång...

Pentito sa...

Det kan inte sägas för lite Anjo. TV4 suger getballe

Anonym sa...

Getballe är bara förnamnet!

Anonym sa...

Getballe Eng?

Anonym sa...

Har inte sett Olssons program, kan bara tänka mig vilken skit det är, men det kan man väl välja bort bara. Tycker däremot att själva sportsändningen på kvällen hållit hög klass - möjligtvis att Pops börjar gå lite på tomgång nu. Den här expertpanalen och demonstrationen av sporter är väl inte helt hundraprocentiga, men de är ju försök till att lyfta fram idrotten och ta den på allvar så jag tycker att det är befriande långt från TV4.

Anonym sa...

Jag tyckte att de kanske kunde lugnat sig några minuter med att intervjua en bedrövad Sanna Kallur...

Anonym sa...

Studio Olsson var ju klart bättre än den bajjenödiga OS-studion med Pops. Erik Hörstadius var riktigt bra i sin roll. Gästerna kan man dock fundera över och hur fan många av dom hamnade där. Kerstin Dellert? I ett program om sport?