2006-09-20

Rojalist javisst

Senaste spekulationerna i media om Blåvitts nye tränare har varit att man är ute efter ett ungt och tidigare oprövat namn. Då har jag ett. Jag väljer kungen av Göteborg som numer bor i Stockholm.

Det sägs ibland att Zlatans lagkamrater inte förstår hans geniala passningar. Det kan mycket väl vara sant att hans sätt att hitta luckor och ytor är geniala, men om passningarna inte går fram, är dom inte geniala. Det är en brist på den högre spelförståelsen.

Jag hörde talas om en kille med absolut gehör (jävligt musikalisk). När han sjöng i kör, kunde han ha körmedlemmar som sjöng aningen, aningen falskt. För att det skulle låta bättre, började han då även själv sjunga aningen, aningen falskt. När det kommer till fotboll, hade spelaren Stefan Pettersson absolut gehör. Han förstod inte bara mer än sina med och motspelare, han förstod vad andra förstod, vilket är ännu viktigare. Steff-kungen, hade den högre spelförståelsen och det skulle förvåna mig mycket om han inte skulle kunna implementera detta i en tränargärning.

Vill jag då ha Steff som tränare i Blåvitt? Nja, fick jag välja så är jag inte helt övertygad om vikten av en ung och oprövad tränare. Jag förstår inte vitsen i att ha det som självändamål. Min favorit är fortfarande Roger Gustavsson, om han är motiverad. Är han inte det finns det ett antal namn i en sorts plan B. Sedan finns det en hel drös namn på min svarta lista. En lista jag återkommer med.

4 kommentarer:

Ingo Söderlund sa...

Intressant namn men skulle verkligen förvåna om han kom direkt utan mellanlandning i ett mindre lag.

Prsonligen vill jag inte ha någon Stockholmare eller skåning.

Stockholmare stämmer inte med vårt synsätt o när det gäller skåningar har ju Fölet sagt vad som gäller.

" Skåningar har aldrig fungerat i Göteborg"

Bruce Banner sa...

Ingo:
Tror Steff tränar ett division 2-lag där uppe. Vet inte om han är huvudtränare dock, antar att han inte är det.

Anonym sa...

Intressant. Steff var definitivt en av de mest intelligenta spelare vi haft. Och engagerad, även utanför planen. Är han redo för en storklubb? Man kan ju hoppas.

Tankar om Lilla Varg annars? Nästan lika smart som Steff, och större erfarenhet som tränare. Känner någon till nånting om deras tränarfilosofier?

Anonym sa...

Steff tränar IFK Österåker nu. Jag tror att han är tredjetränare. En annan fördel med att ha Steff i tränarstaben är också att det blir enklare att fixa fram en konstgräsplan till Kamratgården.

/Siwert