2006-09-28

Silly som fan

Idag var tydligen dagen D. Silly Season har inletts. GT frontade med ett högst eventuellt byte med Gajs, där dom får Jonathan Berg och vi får Bobbie Friberg da Crux (felstavat som jag lät stå kvar). Vi ska få Bobbie och betala med Jonte + 700 000 spänn. Vem som är bäst av dem båda idag, låter jag vara osagt och det är inte helt irrelevant att fastslå att Bobbie även kan spela högerback. Men dom är jämnbra idag, trots att Jonte är tre år yngre och har blott ett halvt års ordinarie seniorfotboll på elitnivå i kroppen. Nej säger jag. Och om några skall ha cash i utbytet, så är det fanimig Blåvitt.

Dagens snackis stod ändå GP för. Blåvitt är intresserade av en viss division 2-forward i Lärje-Angered vid namn Mattias Ranégie, som tydligen har öst in mål där och även blivit vald till seriens bäste forward. Div 2 är dock inte division 2, utan snarare division 4, efter allsvenskan, superettan och division 1. När jag tänker på det finns det till och med två stycken division 1, så division 2 bör egentligen motsvara division 5.

Lät det krångligt? Det har tydligen Mattias liv också varit. Han är killen som ballade ur som 15-årig supertalang, slutade med fotbollen och började med sådant som brukar omnämnas som följd av det som kallas "att hamna i dåligt sällskap". Under 7 år spelade han ingen fotboll alls, åkte till till farsan i La France, kom tillrätta i livet, flyttade hem och började spela boll igen. På ett och ett halvt år har han gått från Majorna i femman, till Lärje-Angered i tvåan till att nu plötsligt vara hot stuff för oss, Gais, Häcken, Öis och Elfsborg. Vi får väl hoppas att det svänger lika mycket om honom på planen som det verkar ha gjort utanför densamma. Om han hamnar i Blåvitt det vill säga. Skulle han hamna annorstädes, får vi väl hoppas att han blir den flopp som han med objektiva ögon, borde bli.

4 kommentarer:

Bruce Banner sa...

Visst fan, jag glömde Arneng. Inte helt emot, men lägg inga mittbackspengar på ännu en arg innermittfältare.

Anonym sa...

Jag tycker Bobbie friberg da cruz har allsvenskans coolaste namn. Så jag skulle gärna se honom i blåvitt men mest för att då får vi allsvenskans coolaste spelare i alla fall när det gäller namnet;)

Bruce Banner sa...

Coola namn är en viktig parameter, det håller jag med om.

Därför är bois Bobo Bola, rövas Mambo Mumba precis som Friberg da Cruz alltid åtminstone hyfsat önskade på kamratgården.

Kent Brockman sa...

Sheriff Suma är ett rätt tufft namn, spelar i Åtvidaberg.