2007-08-23

Lockelsen till utlandet

”Om vi bara kan betala våra spelare konkurrenskraftiga löner så kommer våra spelare stanna kvar i Sverige”. Det är ett mantra jag hört till leda i fotbollskretsar. Förslagen på hur vi skall uppnå dessa konkurrenskraftiga löner är flera. Ändrade skatteregler verkar vara SEFs främsta förslag (och det mest korkade), en stängd liga för att ge ökade intäkter är ett annat förslag där begåvningsreserven tänkt till.

Jag tror inte det räcker med att kunna erbjuda samma löner som utlandet, vi måste kunna betala mer än vad de erbjuder i utlandet för att få spelarna att stanna i Sverige. Tänk er själva, ni får 3 miljoner spänn för att spela fotboll och bo i Sverige, men ni kan också få 3 miljoner spänn för att spela fotboll och bo i Frankrike eller Holland. Vad skulle ni själva välja? Jag skulle utan tvekan valt utlandet för möjligheten att få uppleva en ny kultur, ett nytt språk och utvecklas som människa. Flera av er som kanske läser detta har förmodligen studerat eller jobbat utomlands en längre period (ofta till en lägre ersättning än vad ni skulle kunna få hemma) och det skulle ni väl inte vilja ha ogjort?

En Allsvensk fotbollspelare på 22 år har knappt varit utomlands förutom på träningsläger eller en och annan charterresa under de få lediga veckor han haft. Varför skulle han tänka annorlunda än ni som jobbat utomlands för svältlön på en bar ett år i Ayia Napa eller pluggat något halvmeningslöst ett halvår i Freiburg? Ett utlandsäventyr måste locka oerhört för en sådan spelare och då menar jag inte pengarna utan just lockelsen i att bo utomlands ett tag. Han vill nog prova att sitta på rue Napoléon i solen i november och smutta på ”un café” istället för på det gamla vanliga stället på Vasagatan i Göteborg där det vågräta regnet piskar utanför.

Ser jag till mig själv så skulle jag inte tveka en sekund att sticka utomlands och arbeta om jag får chansen. Jag skulle till och med kunna göra det för en lägre lön än vad jag har idag.

Detta gäller länder utanför Norden, de som nu dragit till Norge eller Danmark hade nog stannat om de kan tjäna samma pengar hemma som där.

2 kommentarer:

Kent Brockman sa...

Meningslöst, Freiburg? Kan väl aldrig vara meningslöst där. Man kan gå på Dreisam (heter något annat, sponsornamn, nu) och kolla på SC spela i 2.Liga för en billig penning och få dricka riktig öl på arenan. Dock lite annorlunda nu efter att Volker Finke försvunnit och halva laget stuckit p g a det.
Sedan går man på Root Down en gång i månaden.

Men visst har du helt rätt att spelarna åker någon annan stans för liknande pengar. Sitter själv och letar jobb nu när studerandet går mot sitt slut och har inget emot att flytta utomlands ett tag. Även om det svider att lämna Blåvitt.

Anonym sa...

Vi kommer aldrig kunna förhindra att unga spelare lämnar. Det vi skall göra är att se till att vi har en bra tillväxt bakom startelvan, samt ha ett spelsystem där spelare lätt kan ersättas.

Den som står på tur skall vara så bra förberedd att han direkt kan gå in utan att det märks nån större skillnad. Med en trygghet och kontinuitet i föreningen kan det vara möjligt.

Sen om spelare X eller Y vill pröva lyckan i Wonderland och vi får bra betalt för honom skall inte påverka IFK nåt nämnvärt (mer än i positiv bemärkelse.)

Utopi? Jajamensan!