2007-08-20

Professionella domare?

Åkte flygplan från utlandet i lördags och i stolsfickan låg ett tummat ex av Sportbladet. En av nyheterna var att Håkan Mild attackerat Fröjdfelt i spelargången. Mycket förvånande av vår sportchef och hyfsat pinsamt. Dock väckte han debatten till liv igen om vi skall ha proffsdomare eller inte i Allsvenskan. Jag vet inte om det blir så mycket bättre med proffsdomare än med sådana som har jobb vid sidan av. Allsvenskan har blivit mycket sämre internationellt sett sedan spelarna blivit proffs. Det verkade bättre för fotbollsspelandet att vara brandmän, försäkringstjänstemän och lagerarbetare vid sidan om än att spela TV-spel, se på film och äta på restaurang (som tycks vara de vanligaste sysselsättningarna för svenska fotbollsspelare idag). Trots att spelarna har hela matchdagen på sig att förbereda sig (som tycktes vara problemet för domarna enligt Håkan) så gör många Allsvenska spelare flagranta misstag ofta. Med tanke på att de tränar lika mycket som utländska spelare så är de ofta usla i jämförelse. Problemet är att urvalet av spelare och domare är begränsat pga att vi lever i ett lilleputtland och jag tror inte urvalet ökar om man kan försörja sig på heltid som domare. Men det kanske kan vara värt att prova ändå med tanke på den ojämna standarden, men jag tror inte vi löser problemet så. Elitserien i ishockey har två professionella domare idag, är de två domarna mycket bättre än de andra ”amatörerna”? Jag har ingen aning men jag tror inte det.

Jag har tidigare lanserat förslaget om att låna in utländska domare till några matcher för att få något att jämföra med. Det är svårt att vara domare idag och inte blir det enklare med det exponentiellt ökade trycket och gnället från tränare och ledare.

Inga kommentarer: