2009-03-04

Det är över nu...

Tre VM-veckor i olika skidsporter är nu över och eftersom jag är en skidsportsnarkoman så sitter jag nu med frossa, tomhet och sysselsättningsproblem. Till och med min ettårige son har lärt sig att säga heja-heja när det är någon skidsport på TV. Jag borde nog ha dåligt samvete för alla timmar han fått sitta med en kaffesörplande far i TV-soffan, men ibland tror jag barnen mår bra av lite otillbörlig påverkan. Blir han inte skidåkare blir han arvlös, det har jag talat om för honom. Jag har verkligen sett allt och jublat, våndats och misströstat. Plex välbekanta stämma vid Vasaloppsstarten och maratonsändning med Vasalopp, femmil och varm glögg med kardemummabullar blev en värdig avslutning på några härliga veckor.

Resultatmässigt är det framförallt Alpina VM som inte gick som jag trodde. Jag trodde att Anja skulle knipa två medaljer och så någon bonusmedalj för någon annan, men det gick snett från början i Val d’Isère. För egen del fick mitt självförtroende en boost när åkarna klagade på den svåra Bellevarde-pisten. Samma pist har jag själv flera gånger betvingat när underlaget varit blåis i kombination med pucklar stora som folkvagnar.

I Skidskytte-VM trodde jag på tre svenska medaljer och det tipset slog in, även om jag inte trodde att Jonsson skulle ta två medaljer utan jag trodde på en individuell herrmedalj, Jonsson-medalj och mixed-medalj. När Ekholm skulle åka mixed-stafett trodde jag dock att det var kört i det loppet. Det ser lovande ut inför Vancouver då laget skall vara på topp enligt Pichler.

Längd-VM gav också tre medaljer vilket jag tippade. Jag trodde i och för sig på två sprintmedaljer och medalj i herrstafett så det blev inte riktigt som jag trodde. Kalla och Södergren trodde jag inte skulle klara en individuell medalj, resultaten i världscupen har varit lite för skakiga för det. Däremot överraskade damerna i stafetten och Kallas upphämtning tillsammans med Jonssons jaktstartsguld och Ekholms överraskande starka skytte är de minnen jag framförallt kommer att bära med mig från dessa veckor. Sammanfattningsvis så tror jag på fler medaljer i OS (om inte RF nallar pengarna från OS-hoppen förstås…)

Snart är det femmil på Holmenkollen och världscupen i skidskytte igen, annars hade det känts lite tröstlöst. För att råda bot på abstinensen skall jag se Skidskytte-EM på Eurosport i dagarna, det är väl ungefär som att gå på Metadon.

1 kommentar:

Anonym sa...

Dags för en uppdatering av årskortsförsäljningen? :-)