2009-03-06

Min blåvita elva - Mitten mittfält

Glenn Strömberg

Glenn kändes ganska självklar att ta ut men om jag skall rannsaka mig själv så var jag bara 12 år när han lämnade Blåvitt för det ljuva livet i Portugal. Mitt omdöme är således grumlat av hans insatser i landslag och i Italien och av att han alltid syntes på planen pga en blond hårman som bara Berndt Schuster kunde matcha i europeisk toppfotboll på 80-talet. Glenn var pådrivare, strateg och elegant i en och samma förpackning. Om Jerry C var djupledsbollarnas mästare så var Glenn evighetsmaskin och levererade både djupledspass och egna genombrott, helt enkelt mer komplett.

Min dåvarande bästa väns storebror lockades till Blåvitts U-trupp samtidigt som Strömberg och ansågs mer talangfull men Glenn var den som tog plats i A-truppen och enligt min väns storebror var inte det någon överraskning. Glenn tog den plats han förtjänade i både omklädningsrummet och på plan och just ledaregenskaperna (och hårmanen?) förde honom senare till legendstatus i Bergamo.

Utöver hans insatser på fotbollsplan har han varit den bäste bisittaren i TV på senare år och medverkat till en riktigt trevlig kokbok. Olivoljan med citronsmak som bär hans namn är dessutom den bästa på marknaden. När jag var högstadieelev var det stort när han kom och spelade plintfotboll på vår skolas tioårsjubileum och lärarna berättade med beundran i rösten hur han hade 5,0 i snitt och alltid var trevlig och hövlig. Kort sagt, Glenn är det närmaste en renässansmänniska Blåvitt producerat de senaste 40 åren.

Mycket är det alltså som spelar in till Glenns fördel som jag dock, enligt de kriterier jag själv satt upp för mig själv, inte skall ta hänsyn till.

Det är mycket märkligt att inte Glenn fick spela från start i VM-90, men då satsade vår förbundskapten på ungdom istället och det gick la sådär…..

7 kommentarer:

Bruce Banner sa...

5,0! Det måste jag dubbelkolla. Han gick på "min" högstadieskola på vilken min farsa fortfarande jobbar.

Bruce Banner sa...

Är lite nyfiken på andra innermittfältaren, då Glenn kändes nästan mer given på innermitt än Glenn på mittbacken. Skulle kunna vara Ingesson, Ravelli, Rehn, Turbo och det borde vara Jerry. Men jag tror du sitter och plitar ner ett ode till Tord "turbo" Holmgren.

Anonym sa...

5,0 är så jävla coolt. Glenn är den perfekta människan, helt enkelt.

Siwert Band sa...

Bruce:
Bukärrskolan? Nu blir jag alldeles svettig, har jag haft din fasra kanske? Vet att vår rektor basunerade ut i högtalarna att Glenn minsann hade 5,0 när han gick ut. Glenns lillebror gickm på en annan skola, Varla?

Bruce Banner sa...

Siwert:
Glenn gick på Varlaskolan. Om det inte stämmer, har jag levt i en lögn.

Anonym sa...

Jag var på plats i Italien under VM-90. Italienarna "på gatan" kom då ofta fram och frågade varför i h-e Stroomberg inte var med. Whyyy!!! Dom tyckte den gamle IFK:aren med mustaschen till förbundskapten inte var riktigt klok. Glenn var ju stor där nere då.

Anonym sa...

Matz Strömberg! Där har vi en gammal hjälte från Åsa IF:s mittfält. Han hade garanterat inte 5,0 i snitt.