2005-11-10

Barmhärtighetsmord

"Over a dog", skrockar Jack Nicholsons rollfigur sarkastiskt åt sig själv i Livet från den ljusa sidan när han brister ut i gråt framför pianot på vilket han spelar allways look att the bright side of life. Han skrockar för att han aldrig hade trott det om sig själv och det kan jag identifiera mig med.

Jag var med om något starkt idag. För några dagar sedan fick vi hem den 8 månader gamla blandrasen Tim. Vi har passat honom vid ett flertal tillfällen tidigare, men den här gången var det annorlunda. Han skulle dö. Tim led av epelepsi av en art, där det helt enkelt inte längre fanns något hopp till ett meningsfullt och värdigt liv. Idag på en djurklinik var det dags. Kanylen sattes i, det starka narkosmedlet trycktes in i hans blodomlopp och inom loppet av bara några sekunder var det över. Klockan halv tre idag somnade Tim in i mina armar för gott. Det var en jävligt märklig känsla. Jag hade varit i princip helt knäckt hela dagen, jag är egentligen alldeles för blödig för att vara med vid denna sorts aktiviteter men idag fick bli ett undantag ety Tim tydde sig mycket till mig personligen och det vore jävligt egoistiskt av mig att inte följa med honom till det bittra slutet för min egen skull. Men när det väl var över, kände jag bara en lättnad. Över var det förresten inte med en gång. Tim föll först ihop, slutade andas och hjärtat slutade slå. Lik förbannat kände jag hans närvaro i minuter efter det. Förklara det om ni kan för jag kan det inte. Kanske är man lite religiös ändå när allt kommer omkring om än inte på samma sätt som den där homofobröven från Öland som just nu strålar sig i ljuset av kamerablixtar och eldfacklor kring HD. Nej en religositet som går ut på att vi alla levande varelser har en själ, en själ som inte följer med resten av kroppen in till krematoriet, utan far vidare åt annat håll. Om det är för att trösta mig själv vet jag inte, men det är en tanke god som någon.

Detta fick mig att tänka på att vi i en situation som denna, kan vara humanare mot djur än mot människor och det fick mig att tänka på att vi alla skall dö. Från och med att vi föds är vi i princip döende. Kanske är det för att jag fortfarande är rörd av dagens händelser och kanske är jag naiv. Men nog fan borde vi alla se till att alla i vår omgivning får så ett trevligt slut som möjligt på sina respektive liv? Oavsett hur långt vi har kvar att leva.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Bruce:
Mycket bra skrivet. Du kan tydligen hantera alla ämnen på ett bra sätt. När det gäller funderingar kring död och liknande har jag funderat mycket sen min kära mormor dog. Hade massa djupa bra saker jag tänkte säga men nu tog plötsligt alla tankar slut, jobbat 13 timmar och sen spelat squash är nog anledningen. Dock vet jag att jag att det är förjävligt vad döden är nära hela tiden, en polare har cancer men på bättringsvägen, folk dör i trafiken, osv osv. Uttrycket "Take care" är egentligen jävligt bra om man tolkar in i det "dö inte för fan". Äh....jag ger upp jag känner mig än ointelligentare än vanligt.

God natt, sov gott hej då.

Anonym sa...

Imte fan ger mig heller. Nr det gäller död och liknande kan jag rekomendera "Fem personer du möter i himlen" av Mitch Alboom, har inte läst hela än men verkar bra. Hans tidigare bok, "tisdagarna med Morrie" var jävligt bra.

Anonym sa...

Groggen fortsätter att leverera.

Ni killar är helt underbara!

Så skönt att kunna visa min fotbollsskeptiska flickvän att många fotbollskillar inte bara har fotboll, rakade brudar, läktarvåld och "Hata Stockholm" i huvudet.

Ett annat jävligt bra och VIKTIGT boktips är
"Med uppenbar känsla för stil"
av Stephen Mendel-Enk.

http://www.dagensbok.com/index.asp?id=1334

Rekommenderas för alla av manligt kön, och de av kvinnligt kön också, för den delen.

Bruce Banner sa...

Majpöjk:
Tackar tackar. Fördomarna mot fotbollssupportrar får det att krypa under skinnet på mig och jag vill försöka krossa dom myterna så ofta jag kan.

Brokken:
Skål för mormor ska det va.

Beträffande boktips, är jag inte lika intellektuell som er. Jag bara läser dom böckerna som alla andra läser såsom underdog, lasermannen od. Eller ja. Bortsett från min lilla fäbless för Camus då. "Fallet" och "Myten om Sisyfos" rekomenderas, även om deras dryga 100 sidor vardera tog mig månader att komma igenom.

Anonym sa...

Myter om män och fotbollssupportrar är bland det värsta jag vet. Det är inte det att jag inte tror att det ligger något i dessa fördomar som gör mig förbannad utan att de fan inte stämmer på mig och därför gör det mig jävligt förbannad. (vilket antagligen påvisar problemet med alla fördomar). I det öppna/intellektuella/fördomsfria/lite feministiska (which i’m all for) Sverige finns det en grupp som det alltid är ok att småskämta/generalisera/driva med och det är män. Jag jobbar för närvarande inom universitetsvärlden och där har personer flera gånger yttrat mansskämt om att alla killar är så okänsliga, tar en livstid att lära dom det de ska osv. Absolut inga allvarliga grejer men det gör mig förbannad inte för att man aldrig skulle kunna dra kvinnor över samma kam på samma sätt utan för att jag tycker att det leder till en massa problem många gånger. All acceptans, alla tankar på att det ska vara på ett visst sätt och all mesighet mot att motsätta sig ett sådant påstående gör mig förbannad. Om en tjej säger ”kolla va okänsliga alla killar är titt på Pelle och Oskar de gjorde det” svar för fan ”ja det är förjävligt alla Européer håller på på det viset” bara för att visa det orimliga i generaliseringen. Äh som oftast känns det som det är så jävla svårt att få fram det man egentligen menar när man försöker få fram dit i någon liten text, man behöver tid och bira för att få fram sina egentliga tankar. Sen att denna text skulle ha något med att göra att jag sitter hemma och småsuper lite en fredag, när de flesta polarna är med sina brudar, stämmer givetvis inte. Jag har alltid rätt oavsett omständigheter (typ som Blåvitt). Per automatik har ju inte heller mitt känslokalla ex något med det här att göra eller det faktum att man inte är som en ”vanlig” svensk kille in.

God Natt Sov Gott Hej Då!

p.s. Egentligen borde jag bara hålla käften och säga som Nina Simone ”please dont let me be mussunderstood” d,s

p.s.2. Vredens druvor av Steinbeck är den bästa bok som någonsin skrivit. Säger någon emot mig så spöar jag upp den jävla kärringen som en riktig man, så det så. D.s

p.s.3. fotbollssupportrar kom jag inte ens in på men jag har redan sagt tillräckligt med dynga så det är väl lika bra det d.s

Anonym sa...

Glömde ju att säga:
Skål för mormor!

Dircker bärs ur hennes ölglas(som jag ärvt efter att ha gett dom till henne) för närvarande så det passar bra.

Bruce Banner sa...

När du ändå sitter och blajar. Vad hette den där tjeckiska ölen? Asgod.

Anonym sa...

Krusovice? Eller Gmbrinur är de två tjekiska ölen jag för det mesta köper på bolaget. Tror att det var Krucovice då den är 2 kronor billigare 12.50 ett riktigt fynd.

Anonym sa...

Krusovice.

Anonym sa...

"Vad hade du väntat med livet som varit,
du letade länge utan att se.
"Förlåt för min rädsla, förlåt för min godhet,
jag borde satt gränser, det vet jag så väl.

Ohohohoh...

Du får göra som du vill,
men aldrig förådar den,
som lever inpå din själ.
Du får göa som du vill,
men aldrig föråda den,
som bryr sig"