2005-11-17

You´ve got me, under my skin

Det finns dåliga låtar som kan göra mig näst intill fysiskt illamående. Sedan finns riktigt dåliga låtar, låtar som gör mig frustrerad, ledsen och förbannad. Men nog om Per Gessle och Tomas Ledin nu. För dagens lista handlar om låtar som kryper in under skinnet på mig, de som gör mig djupt illa till mods. Känner du att du vill bidra till listan, så är det bara att plita ner det i en kommentar.

5. Sara - Mauro Scocco
Stalkersången nummer 2.
Sara, kom ut ikväll, jag väntar vid hörnet på seveneleven. Kommentar egentligen överflödig, men med tanke på hur porrig Mauro såg ut redan i mitten på 80-talet, så skulle jag inte vilja vara i Saras kläder.

4. Alice - Smokie
Voyaeurlåten nummer 2.
And for twenty years I´ve been living next door to Alice. Dom bor grannar i 20 år tills hon flyttar hemifrån. Hur gammal var hon när du började ditt flåsande bakom kikarlinsen mr Smokie?

3. Oh vilken härlig da´- Ted Gärdestad
Jag gick upp på morgonen, jag såg dig bada naken bakom träden Oh! Vilken härlig dag (hand)trallalalalalala etc. Voyaeur-sången framför alla andra. Att man aldrig kan känna sig helt obunden och fri. Tänk dig att du går upp tidigt på ditt avskilda lantställe mitt i skogen en solig julimorgon, tar ett morgondopp i sjön och nog fan står där en flåsande Gärdestad och gömmer sig i björksnåret. Jag skall aldrig mer dricka Pripps, den saken är säker.

2. Every breath you take - The Police
Every breath you take, every move you make, every bond you brake every step yoy take I´ll be watching you. Oh can´t you see, you belong to me etc.
Sting är obehaglig nog som det är. Och då kommer man tänka på den här stalkersången. Valfritt associalt psykfall med besatthet till allt mellan Kikki Danielsson och prinsessan Madeleine, lär ha denna låten på hjärnan när dom bryter sina besöksförbud för att komma sina offer inpå livet.

1. Mambo No5 - Lou Bega
Jag talar inte om de otaliga psykbryt med tillhörande misshandelsfall som denna olidligt tjötiga sommarplåga måste ha resulterat i av ren frustration. Nej jag menar texten i sig. A little bit of Monica by my side, a little bit och Annika etc. Det handlar om ett inte ens subtilt budskap, det är så övertydligt att jag inte fattar att han inte är bakom lås och bom. Givetvis handlar det om en seriemördare som styckar sina offer och nu bestämt sig för att gäcka polisen med denna sång.

3 kommentarer:

Anonym sa...

skulle nog vilja lista SMOKIES överjävligt äckliga låt ALICE som den absolut värsta av låtar. de lyckligt vis få gånger jag hör den spelas är jag tvungen att verkligen springa iväg. den jävla låten, clowner och djurgården är det värsta jag vet.
Benny

Bruce Banner sa...

Benny:
Så klart, hur fan kunde jag glömma den. Uppdatering på G för jag kom på en till.

Anonym sa...

"Sista morgonen" av och med Niklas Strömstedt är sämsta låten alla dagar... för alltid... i evighet... amen!

"Körde på en fågel och begravde den"
"Åkte ut på Lidingö och hem igen"

Hela låten är som ett uselt skämt. T o m Ledin framstår som en poetisk gigant i jämförelse med hr Strömstedt.
Gissa vilket lag Niklas håller på...