2005-11-28

Vem ligger bakom egentligen?

Så, nu har jag sett den bandade RL-matchen två gånger i sin helhet. Många andra har analyserat Blåvitts insats innan mig. Så jag tänkte ta mig an dom svenska mästarna i stället. Vem ligger bakom deras 4-3-3 system egentligen, och är verkligen Ajax den ursprungliga förebilden?

Säsongen 94/95 spelade IFK Göteborg i Champions League mot Barcelona, Manchester United och Galatasaray. Vi gjorde det med ett 4-5-1 system som gick ut på att, göra det trångt på mittplan, vinna boll på mittplan och sedan vända spelet blixtsnabbt på offensiva yttermittfältare som skulle komma rättvända i fart, bakifrån för att undvika offsidefällorna. Vi hade två defensiva innermittfältare, en offensiv samt slutligen en targetplayer längst upp. Så här såg det ut:

----------Erling-------------
Jesper-----------MickeMartin
---------Stefan-------------
------Stefan-Stefan---------

En av de lite mer defensiva Stefan heter Rehn i efternamn och är nu tränare i Djurgårdens IF FF och finns i organisationen sedan 2000 då han hämtades "hem" från utlandsvistelsen i Lausanne.

Känns det igen och är det en tillfällighet? Visst låter det lite mer marknadsmässigt att säga att det är ett styrelsebeslut uppifrån i kontuinitetens namn och visst låter det spännande att det är en svenskanpassad variant av Ajaxmodellen. Jag förstår dem egentligen. I dagens medieklimat vore det inte så supersexigt att erkänna att det är Roger Gustavssons 4-5-1 som dom apar efter. Men faktum kvarstår, det är kusligt likt.

Till sist. När går Conchas kontrakt ut? Grymt klok och smart högerback med först och främst defensiva egenskaper. Precis i min smak.

1 kommentar:

Juho Hemmola sa...

Hysch!
Det skulle ju vara hemligt...