2007-11-23

En Internet-klubb

En supportersammanslutning på Internet har köpt en fotbollsklubb. Vissa romantiska krönikörer jublar och folk tror på allvar att det kommer bli en framgångsrik saga. Tillåt mig tvivla. När företeelsen blir tillräckligt stor blir det så att någon med lite mer pengar och/eller möjligheter till opinionsbildning än andra blir de som i praktiken styr klubben. Det kan vara en uppmärksammad bloggare, någon skribent i någon tidning eller någon vanlig vidlyftig miljonär. Redan nu finns det en initiativtagare som för klubbens talan och sköter ”praktiska ting”.

Jag tror inte alls på idén att ett gäng Internet-supporters skall styra en klubb, även om man genom diverse Manager-spel på marknaden förletts att tro hur lätt det är att skifta taktik och laguppställning från en match till en annan, framgångsrikt scouta Albaniens talanger och göra ekonomiska kanonresultat. Genom nya sponsorer. I verkligheten kan man dock inte göra en massa omstarter av säsongen för att hitta rätt innan man kör. Att EA Sports skall gå in som finansiär är inte förvånande. Säkert kommer du snart att få köpa ett särskilt ”stödspel” med vars hjälp du kan rösta om laguttagningarna i klubben och testa olika laguppställningar.

En supporters tålamod och minne är mycket kort och det ekonomiska sinnet svagt. Men det är en vacker tanke för romantiker som börjar tröttna på kommersialismen och dårskapen inom fotbollen (sådana som jag).

Tänk er själva om den blåvita supporterskaran på Internet styrt klubben. Jösses, då hade Vasquez haft en mångmiljonlön som beviljats efter konstmålet, Walle och TO hade sålts i vintras, Hjalmar hade inte spelat en match och vi hade haft en spelartrupp på 40 pers, många med lustiga artistnamn och en rejäl bunt målvideos på Youtube. Nu har jag ändå bara nämnt några tokigheter som det fanns majoritet för under olika perioder under året.

Brasklapp: Om jag får fel om detta så var jag naturligtvis bara ironisk.

Inga kommentarer: