2007-11-04

Porr och allmän omoral

Berth Milton-affären (kan ju låta missvisande med porraffären), blev som väntat big news. AIK´s styre har reagerat starkt och man har svängt sig i kritiska floskler som "värdegrund" och "associeras med". Om det inte vore för att jag är övertygad om Blåvitts styre i exakt samma situation hade yttrat sig exakt likadant så hade jag nog kunnat brista ut i ett SLUTA LJUG! För även om AIK redan hade kunnat "associeras med" porr, så hade det inte direkt varit deras största ideologiska problem. Lundin Oil tjänar pengar på olja vilket bidrar svårt till miljöförstöringen. Dessutom har man fått mycket skarp kritik av människorättsorganisationer för att på olika sätt ha subventionerat folkmordet i Darfur. Detta funkar dock betydligt bättre vad gäller "värdegrund" och "associeras med". Fast detta är inget angrepp mot AIK tyvärr. Vi lever i ett märkligt land med märkliga sociala koder. För ingen tror väl att Calle Bildt hade fått nuvarande jobb om hans förra jobb hade varit för Berth Milton i stället för just Lundin Oil?

Appropå märkligt land, så tror jag att samhället helst vill att jag fortsätter röka och snusa. Hur kan det annars vara dyrare per dag att på apoteket inhandla nikotinläkemedel, än vad det är att avnjuta ljuvlig tobak? Vore jag det minsta kriminell, hade jag börjat smuggla Nicoretteplåster i stället för polsk Marlboro light. Där finns en marknad och ett uppdämt behov. Siwert Band har nog rätt. Att röka är en samhällelig plikt som fler borde utföra. För att fixa ett marathon har jag inlett ett längre uppehåll, men har lovat mig själv att börja röka igen när jag fyller 70.

Inga kommentarer: