2007-11-14

Lite gnäll

Marathon, mara-thon MA RA TH ON. Eller för att citera en gammal lagkapten. Jag och min stora käft. Idiotin är till och med min egen idé. Fy fan. Ett helt marathon.

Det känns fel att gnälla över en pokal vi aldrig vunnit. Nu har vi vunnit pokalen i fråga och då kan vi gnälla över det också. Jag köper inte det faktum att Lennart Johansson fått en pokal uppkallad efter sig. Han hade en kort karriär som förbundsbas för en svensk fotboll som under honom det gick dåligt för. Innan dess hade han en karriär som AIK-bas, under en tid som det gick dåligt för AIK. Och skulle han ha gett Sverige specialbehandling och gynnat oss lite extra i egenskap som Uefa-bas, så är han ju inte direkt en bas att vara stolt över. Så jag kan inte se vad Lennart Johansson har gjort för svensk fotboll, som berättigar att han fick guldbucklan uppkallad efter sig. Det är absurt och ingen skulle vara gladare än jag, om Alex eller Håkan skulle råka tappa bort den under året som kommer. Vila i frid Nisse Liedholm. Gre-No-Li är det största vi har haft från detta lilla land i fotbollsväg. Gre, No och Li representerar i ursprung dessutom södra, mellersta och norra Sverige. Gre-No-Li, skulle självklart ha namngett den nya pokalen då von Rosens blev non grata.

Det finns dom som påstår att värvningen av Niclas Carlsson inte kommer utgöra själva fundamentet för en stor och stark framtida blåvit hegemoni.

De gångna veckorna måste ha varit döden för en rödblågrönsvart själ. 41 000 på Ullevi, vilt firande i stan, 30 000 på Götaplatsen dagen efter. Lokalpressen har tävlat i hyllreportage till vår ära. Gothia FC är kort och gott en ganska bra idé.

Rehn-Olsson utsågs nyligen till årets tränare. Vi kan ju inte få rätt varje gång, eller hur Siwert?
Kolla sista brasklappen....Men han fick dock rätt om pionjärerna. I år skall "alla" satsa på egna talanger.

Jag såg inte fotbollsgalan. Det är fördelen med att TV4 tagit över den. Man kan se prisvinnarna på text-TV samtidigt som galan börjar sändas. TV4 är en skymf i alla dess former. Har jag skrivit det förut? Svenska Fans har ett nyinstiftat pris kallat guldskölden. Man skall rösta fram de bästa sportmurvlarna bland de som nominerades i den ursprungliga processen. Kommer inte ihåg hur jag röstade då, då alternativen var fria, men jag vet att jag röstade på Suzanne Sjögren som studioankare, Per Welinder som krönikör (ingen kan såga som han) och givetvis Glenn Strömberg som bäste expertkommentator. På frågan vem som man ville ge en liten känga, fick jag svår ångest. Att tvinga folk att välja ut blott en enda sportjournalist att ge en extra känga var ren tortyr av Svenska Fans. Det blev efter stor vånda Olof Lundh.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Haha Bruce, det är bara att lägga sig i hårdträning. En rapport då och om detta är givetvis ett krav från oss som läser grogg.

Siwert Band sa...

Jag har redan sagt att jag inte kan något om fotboll och att min bedömning av Rehn-Ohlson var usel, men jag har inga problem med att erkänna mina brister och ibland är det riktigt trevligt att ha fel. Eller också kan jag ta till den kända blogg-ursäkten att jag var ironisk... Min betraktelse över pionjärerna är förvånansvärt pricksäker måste jag säga. Ibland skall man ha tur.

Matts Olsson, den mannen skulle jag vilja ge en pungspark med min känga. Feg kappvändare som inte kan stå för vad han skriver och svarar inte på mail. Bäste krönikör: Johan Esk, DN. Kan vara vass och bitsk utan att gå till personangrepp och behåller alltid sansen. Bästa studioankare: den lämnade jag blank eftersom jag utvecklat en allergi mot intetsägande studiosnack. Bästa expertkommentator: Glenn.

Bruce Banner sa...

Siwert.

Jag kan massor om fotboll, men har otur ibland...eller är ironisk menar jag.

Som när jag ville skicka Tomas Olsson åt helvete, samt var tokövertygad om att vi skulle ha Alex centralt. Olssons säsong har varit en av våra starkaste guldfaktorer och såväl Blåvitt som Alex lyfte ett par meter när Alex tog plats ute till höger igen.

becka sa...

Och du försökte dessutom få med mig på galenskaperna om du minns;-) Kan vi inte bara springa en fjärdedel och gå ut och dricka öl efteråt istället medans de andra kubbar vidare:-)

Anonym sa...

becka:

Hinner inte leta upp korrekt citat, men jag tolkade ditt svar som att du SKA springa. Något i stil med "ja ja, jag springer väl då".

becka sa...

Nu har jag fan latat tjugo minuter i arkivet men jag hittar inte diskussionen trots att jag vet att den ligger bland våra kommentarer någonstans. Ja är nämligen själv jävligt osäker på vad jag lovade och inte. Jag får rota vidare...om det nu är så, kan vi inte skaffa falskleg och springa barnmaran istället? Du vet väl förresten att bröllopsbilderna ligger uppe på bröllopsbloggen nu...om du är nyfiken alltså. Jaha då blir det kanske ut i löpspåret i fortsättningen...vi får se;-)