2008-02-11

Efterlysning


På bilden ovan till vänster ser vi en White Russian aka Kaukasian aka Belarus. Till höger har vi givetvis semlan. Min efterlysning består i att finna ett sätt att kombinera de två. Problemet uppstod under den feta tisdagen förra veckan då jag och en kompis under semleätandet skulle försöka hitta på en drink med namnet Hetvägg. Alltså, en varm grogg som smakar semla. Vi resonerade i termer av rom, varm skummad mjölk, kardemumma, mandelextrakt (finns det?) samt någon eventuell likör och sötningsmedel. Jag behöver hjälp att uppfinna denna skapelse, så kom igen! Fram med idéerna.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hagbard och Hagbardinas förslag lyder så här:
2 cl vit rom
1 cl apricot brandy (görs på aprikoskärnor)
3 cl amaretto (mandellikör)
varm mjölk
toppa med lättvispad (mellan)grädde
samt florsocker + malen kardemumma

Jag har ännu inte bestämt mig för om semlans lock ersätts av ett parasoll eller en tokrolig partyhatt.

Bruce Banner sa...

Tack hagbard:
Synd att man inte har något av detta hemma bara. Förutom mjölk då.

Vad gäller kardemumman, skall det givetvis helst vara nymalda kardemummakärnor. Det är ju ändå hetvägg vi snackar om.

Bruce Banner sa...

Trodde förresten att amaretto var sånt där apelsinpäck.

Man lär sig något nytt varje dag.

Anonym sa...

Nymald kardemumma är naturligtvis givet.

Man skulle också kunna göra en variant med Orgeat Syrup (även kallat Orzata) som är en slags mjölkvit mandelsirap som smakar/luktar lite åt björnklisterhållet (i positiv bemärkelse). Problemet är att det då gärna blir lite för sött, så då får man nog dra ner på mängden amaretto och ta någon centiliter rom till.

Amaretto är för övrigt en helt oumbärlig ingrediens till en av världen godaste drinkar: Mai-Tai.

Anonym sa...

Bruce Banner:

Amaretto är i huvudsak gjord på aprikos. Men den smakar ändå mandel.

Mitt förslag till din drink;

Ingredienser:
En semla
En flaska Brännvin special.

Häll upp brännvinet i ett stort glas. Knö ner semlan där i. Drick.

Alternativ lösning;
Håll brännvinsflaskan i vänsterhanden och semlan i högern. För händerna till mun växelvis. Tugga - drick - tugga - drick.
Du fattar.

Bruce Banner sa...

Har kollat upp och det var cointreau jag tänkte på när jag skrev apelsinpäck.

hagbard:

Till semlans lock lurar jag på någon form av liten kak eller kexbit. Tex lite sesambräck eller dylikt.

Bruce Banner sa...

fischchurch:
Om det ändå är den gajsiga nivån du är innne på vad gäller detta drinkrecept så skulle faktiskt jag föreslå följande:

En flaska t-röd
En gårdagens semla från Konsum

Filtrera T-röden genom semlan. Drick.

Anonym sa...

Bruce:

Ditt recept är stråt vassare. När "must have"-känslan infinner sig sena söndagskvällen så är det ju betydligt enklare att skaffa fram t-röd när systemet ändå är stängt.

Anonym sa...

Bruce:

När du skriver "apelsinpäck" så får man nästan intrycket av att du inte tycker om Cointreau. Den skall förvisso inte drickas ren på symötesvis, men likören är ju en mycket viktigt ingrediens i bl.a. ovan nämnda Mai Tai. Bättring om jag får be!

Bruce Banner sa...

hagbard:
Har bara druckit det på symötesvis, så apelsinpäck tycker jag i det sammanhanget är en rättvis bedömning. Men OK, det är säkert gott i Mai Tai jag får väl prova det då.