2008-02-13

Byket - Elfsborg

När jag gjorde lumpen frågade jag en lumparkompis som bodde i staden vi befann oss, om det fanns en biograf där. Jag fick ett indignerat och argt svar på bred västgötadialekt

-Vafantroerru, kloart dä finns bio i Skövde

Ilskan och indignationen bottnar i ett fenomen som återfinns i mången svensk, mellanstor stad om än inte alla. Storstadskomplexet. Den om att se ner på de kringliggande socknarnas befolkning, tycka att de är bonniga och obelevade samtidigt som man anser sig vara jag och du med Stockholm-Göteborg-Malmö. När man väl ställs inför det faktum att så inte är fallet. Tro fan att dom blir sura. Kanske är det därför den gemene elfsborgaren inte älskar Göteborg oförbehållslöst. Dom borde älska oss eftersom majoriteten av deras bra spelare aldrig i livet skulle valt att spela för dem om det inte vore för att Göteborg låg på pendlingsavstånd (en orsak så god som någon, att fixa en absurt hög vägtull på riksväg 40). Men samtidigt som närheten till Göteborg gav dem guldet 2006, så sticker det naturligtvis i ögonen på boråsaren att spelarna inte vill bo i deras "stad". Finns det förresten bio i Borås?

Laget och klubben då. Tja, sommaren 2005 beskrev jag dem som en Ferrari, en Merca och 9 epatraktorer. Det stämmer väl inte riktigt lika bra längre. Deras mittfält tillhör de bästa i serien och skadefria, är deras andra lagdelar inte så tokiga dom heller. Man skulle kunna säga att dom köpt in några mercor till, vilka tillsammans med Ferrarin och draglinor, ökat snittprestandan betänkligt på hela laget samt klubben i övrigt. Men så var det det här med Borås igen. Deras inre boråsare, fuckar upp deras förnuft vilket leder till en del märkliga uppträdanden som gör att det blir så himla svårt att ta dem på allvar. Som Andreasson, när han kallar Dif och IFE för "G2-klubbarna" inom svensk fotboll. Som den välklädde, men vad det verkar, medelmåttige tränaren Haglund som i god politiker och Hamrénsk anda, aldrig riktigt har förlorat en enda match. Inte på riktigt. Som det rabiata försvaret av deras (enligt alla inkl. dem själva) usla plastmatta.

För så är det både vad gäller både vad gäller Blåvitt kontra Elfsborg samt gräs kontra plastgräs.

Originalet är alltid bättre än kopian.

Mer om byket: AIK, DIF

16 kommentarer:

Anonym sa...

det där var riktigt fult gjort. Locka mig att lyssna på en konstnärlig misshandel av leonard cohen.

För övrigt är nog Elfsborgs topp nådd för den här gången. Så många kvalificerade hemvändare finns ju inte att locka till riksväg 41 och klubbens dragningskraft på övriga spelare borde minska med en säsong utan europaspel.

Anonym sa...

Nåt av det roligaste jag läst - en GÖTEBORGARE som spekulerar om storebrorskomplex! Stor humor.

Norrlänningen.

Unknown sa...

Just när det gäller fotboll tror jag inte vi göteborgare har något direkt lillebrorskomplex till Stockholm. Men skratta du på.

Anonym sa...

Dave Grohl har ju visat att det är han som är da man! Jag har oerhört att svårt att någonsin ta dig på allvar igen efter detta.

Anonym sa...

Jag har hittills varit av uppfattningen att Leonard Cohen gjort den sämsta versionen av den låten men man skall tydligen höra en jävla massa innan öronen trillar av.

Bruce Banner sa...

fisch:
Dave Grohl är en mycket kompetent komplementspelare. Foo fighters är la OK, men det är inget Nirvana.

norrlänning:
Något storstadskomplex har vi dock inte. Jag är för övrigt också norrlänning sett till ursprung. Sundsvall. Där kan vi verkligen snacka storstadskomplex.

jozo:
Jag har för mig att Jöback har gjort version som inte heller får mig att vilja gå till kyrkan direkt. Men den här är nog värst.

Anonym sa...

Klart att det finns bio i Borås, för sjôven!

Anonym sa...

Knö daj in fast dôrra é trång. Jo hade du de dej. Tjohej vi är lella London, en verdsmetropol förståår du Kålle. å blåevett det é göttast av allt, de spelar som Barcelona, men wernbloom é bättre än Ronaldinho för han har ja hurt glenn säga é kass numera. å glenn är sveriges bässta fotbollstöckare för han é fran biskoppsgårrdeen.

ha de du de da ja.

Anonym sa...

Spelarna vill inte bo i Borås? 2 (två) av 23 spelare i Elfsborgs A-trupp bor i Göteborg, det är rena massflykten ur Borås eller?

IFK Göteborg har för övrigt lika många spelare som bor i Trollhättan, sticker det i ögonen också?

Anonym sa...

Senaste anonym;

Lägg ner, det är betydligt fler än de 2 du försöker lura oss med.

Anonym sa...

götet:
Vilka är de då? Anders Svensson och Teddy Lucic bor i Gbg, vilka mer?

Anonym sa...

En fågel viskade i mitt öra att halva blowitts guldtrupp packar sina väskor för en fortsatt framtid i den betydligt större staden Gdansk (Polen).

"Stefan Rehn kommenterar: Jag förstår grabbarna. Det finns betydligt fler biografer där än i vår lilla gråa stad."

Anonym sa...

Vilka är de då? Anders Svensson och Teddy Lucic bor i Gbg, vilka mer?

1:24 PM


Jag kan inte hålla reda på enskilda bönners adresser, men James Keene bor härnere i alla fall.

Anonym sa...

Nej, James Keene bor i Borås. Bara att läsa på e-information.se om du inte tror mig. Fortfarande bara två alltså.

Anonym sa...

Jag har varit hemma hos honom och legat med honom och jag kan peka ut adressen i Göteborg.

Fortfarande 3 alltså. Men, som sagt, det finns säkerligen fler.

Anonym sa...

Göteborg kommer alltid att vara max hälften så stort som stockholm.
De har en fotbollsplan som lämapr sig bättre för monster truck tävlingar än tungfotade ifk spelare. Allt är bara för sorgligt i den blåsiga och regniga håla som kallas götet.

Att klubben trots usel och tråkig fotboll tog guld förra året är bara sorgligt. Elfsborg, AIK, Malmö och Bajen spelade betydligt bättre och mer underhållande fotboll.
Det sorgligaste är att Blåvitt nu ska ut i Europa och skämma ut sverige. fyfan