2008-02-27

Arenatankar

I Stockholm tar arenadiskussionerna ny fart. Stockholms stad har köpt mark för 278 mkr söder om Globen för att bygga arena på. Stockholms starka kvinna tycker att DIF och Hammarby gott kan dela arena för att minska skattebetalarnas kostnader och slippa byggnation i den ”känsliga miljön” på Norra Djurgården. Stockholms stad ställer upp med mark och klubbarna skall bygga arenan. Ett nytt exempel på kommunal sponsring av kommersiella klubbar/företag. DIFs starke man avfärdar idén och hänvisar till att de lag i Italien som har mest problem med våld är de som delar arena. Har våldet verkligen att göra med att de delar arena? Han nämner inte att även Torino och Juventus delar arena.

Ur ett Blåvitt perspektiv är det bara att hoppas att stockholmsklubbarna investerar över en miljard var på varsin arena. Det blir onekligen en intressant konkurrenssituation i Stockholm om Nationalarenan, Globen, Hovet, Hammarbys arena och DIFs arena skall konkurrera om de evenemang utöver fotbollen som, det är alla överens om, krävs för att få ekonomi i ett arenabygge. I sammanhanget kan nämnas att EMA Telstar har gjort utspel och säger att det krävs subventioner för att locka de stora artisterna och att det blir allt svårare att få ekonomi i att arrangera konserter.

För Blåvitts och alliansklubbarnas del vore en bra och ”rättvis” deal för Görnya Ullevi att alliansklubbarna delar på driftskostnaderna och får alla intäkter från egna evenemang. Då minskas driftskostnaderna för Blåvitts del med två tredjedelar men intäktsmöjligheterna kvarstår.

I Tyskland har man nyss byggt en arena där två klubbar delar på arenan. Det går bra där. På nämnda arena har man dessutom ett staket ett hundratal meter från arenan där biljettkontroll och säkerhetskontroller görs. Väl inne på området har man sedan tillgång till alla restauranger, pubar och butiker runt arenan (se här). Kan inte det vara en billig lösning för Görnya Ullevi att bygga ett staket runt arenan där biljetten kollas så att man vid match kan komma åt alla kommersiella faciliteter från utsidan? Då slipper vi tjafset om att man inte kan ta sig en öl i puben när man väl rivit biljetten pga dörrars placering och allt vad det är.

21 kommentarer:

becka sa...

Hej bröder! Här har ni en skamsen syster....Jag har hållit mig borta från Grogg ett tag eftersom jag skämts för att jag inte haft någon energi alls eller tid för att blogga här. Så därför är det skönt att komma in här och se att allt är sig likt och ni är i god bloggform. Men nu klurar jag allt på en liten text:-) Puss på er mitt brysterskap

Bruce Banner sa...

Så det är därför Bob aldrig skriver...Han skäms.

Grogg är till för att ventilera. Det gör man precis när fan man vill.

Jag har nog flummat bort din mail bex, så du får gärna skicka en liten hälsning så att jag har din adress.

Röd Guling sa...

Ledsen bröder och systrar, men Henrik Rydström har aldrig läst er blogg. Jag hade annars hoppats att han skulle ge den ett gott betyg.

Siwert Band sa...

röd guling.
Det ligger helt i linje med våra elitistiska tankar. Det skall vara jobbigt och svårt att hitta hit och när man hittat hit skall man tänka "dessa minuter kunde jag gjort något bättre i livet".

Noterar att Rydström kan ironi. om Ekwalls blogg: "är nästan alltid läsvärd, nyanserat, initierat"

Anonym sa...

Instämmer i att stockhomsdebatten är en smula märklig. Det är ju egentligen helt absurt att man måste bygga en arena per lag för åtskilliga skattemiljoner bara för att dom vill. Jag vill att kommunen bygger en egen arena åt oss också, men det går ju faktiskt att dela... Jo, det gör det.

Bruce Banner sa...

Jag tycker att Rydstöm gör ett vackert självmål som å ena sidan vittnar om KFF-truppens intellektuella mognad samtidigt som han inte har läst Grogg.

Det skulle kunna liknas vid att påstå sig gilla Maffiafilmer med Robert de Niro, utan att ha sett Gudfadern.

(överdrev jag för mycket?)

Anonym sa...

Bruce:

Du överdrev inte alls för mycket, dock var ditt exempel lite haltande då De Niro inte var med i Gudfadern.

becka sa...

Bruce>> En utmärkt liknelse!
Fishchurch>> Jodå, han spelar Vito Corleone i Gudfadern 2.

Anonym sa...

Bruce du kan väl inte överdriva, tycker alltid du är sakligt korrekt.

Becka tänkte säga att du hade fel först, för mig är ju alltid Don Corleone förknippad med Marlon Brando, vem minns inte hans oförglömliga I´m gonna give him an offer he can´t refuse. Men sen klev ju Robert in.

Nu sitter jag och gnider min kvarvarande hjärncell med en undran om hur jag hitta hit, har ingen aning, men är glad jag gjorde det pga alla underbara inlägg från er bröder och dig Sizz

Anonym sa...

Becka:
Jepp, det gör han, Gudfadern två. Men det var väl inte vad Bruce sa?

Bruce Banner sa...

fishcurcha:

Du vet mycket väl vilken film jag menade. Själv ser jag inte dem som del 1 och del 2, utan ser dom alltid i ett svep.

En av favoritscenerna är helt klart när unge Vito, viskar i örat på sin familjs mördare. Blicken den onde bossen får i ögonen strax innan han får kallt stål i buken när Vito Andollini.

Anonym sa...

Du kan ju kolla hur nöjda 1860 är med att spela på Allianz, de håller på att gå under. Men att läsa på är väl för jobbigt för dig, lättare att bara hitta på.

Anonym sa...

Bruce:
Klart att jag förstod vad du menade, jag såg dock ett enkelt sätt att skaffa mig pluspoäng (när jag sätter poängen). Men självklart skulle ditt exempel blivit bättre med Al Pacino istället för Bob, han har ju ändå varit med från början.

dif:
Buhuuuu, klart ni skall få en egen arena i så fall. Snyft.

Bruce Banner sa...

Jämförelsen mellan Dif och 1860 är inte helt orimlig. På sin höjd stadens andralag....

Fish:
Alfonzo, hade inte varit ett bättre exempel då han inte gjort så många fler bra maffiafilmer. Scarface och Carlito räknar jag mer in i Gangsterfacket än i Maffiafacket.

Anonym sa...

Ett jävla gnäll på fiskpacket. Om ni nu är folkets lag som ni så gärna skrävlar om så se till att kommunen fixar arenan, det borde väl inte vara så svårt i Götet där alla är goa gubbar med varann.

Siwert Band sa...

anonym:
Kommunen bygger arenan i Göteborg så det är redan fixat.

dif:
Undergången för 1860 började långt innan de flyttade in på Allianz. Men investeringarna där bidrog till ett snabbare fall. Nu ser det dock ljusare ut och de skall börja köpa tillbaka sin andel från Bayern.

En dyr arenainvestering som nästan får en klubb på knä. Kanske där finns något att lära av de klubbar som prompt vill ha en egen arena?

Anonym sa...

Bruce:
Men Analyze this är gangster?

Ja ja, ett naturligt steg från dig nu hade varit att lista usla filmer med Al Pacino, men det är för uppenbart så jag betackar mig från det. Dessutom har faktiskt inte Pacino gjort något så dåligt som Analyze this.

Ett onaturligt steg från dig hade varit att hylla Analyze this, så vassego.

Anonym sa...

fishchurch:

Pacino är väl inte med i Analyze This? Det är väl Robban som är med där tillsammans med den där Oscarssnubben?

becka sa...

Gud vad jag älskar att hela den här diskussionen har spårat ur till en tvist om vilken skådis som är mest maffia. En urflippning helt i min smak:-)

Bruce Banner sa...

Bobby de Niro är mest maffia. Pacino visar för mycket känslor.

Föredrar dock Pacino i övrigt.

Siwert Band sa...

Pacinos senaste filmer är en orgie i överspel och självförhärligande. Han behöver en regissör som kan ge honom en åthutning.