2008-02-17

Ett mästerskap att njuta av

Hemma från ett fantastiskt Skidskytte-VM. Inte resultatmässigt för de svenska naturligtvis utan som upplevelse. Jag har varit på fotbolls-VM 1994 och -06, Alpina VM -07 och Ishockey-VM 89. Av alla VM jag bevistat har detta varit det roligaste. Det är en något annorlunda upplevelse att dela vodka med ryssar i pälsmössa på en läktare, att bli bjuden på Linie-aqvavit ur en norrmans medhavda barskåp i finaste träsnideri i en skogsglänta vid spåret och att samfällt sucka efter en kantare ut klockan tolv med tusentals personer av många nationaliteter. Alla står sida vid sida och inte tillstymmelse till aggressivitet kan skönjas, trots skiftande framgångar och skiftande berusningsgrad. Inga halvt förnedrande visitationer vid biljettinsläppen. Välfyllda väskor med termosar, mackor och annat får tas in utan knot och med vakternas leende samtycke. Poliserna hade mest sjå med att dirigera trafik och kolla nykterheten på bilister mellan Åre och Östersund. Inte en kravallhjälm, polishäst eller skällande polishund kunde jag se. Det var befriande att uppleva ett stort mästerskap på detta vis. Det var något av idrottssjälen som kunde förnimmas där i gemytet i kylan i Östersund. Det är så här det skall vara, fotbollen och dess entourage är fel ute.

Folk och proffstyckare med uppblåsta egon får tycka vad de vill om skidskytte. De får gärna hålla sig till den aggressiva massans och den viljelösa strömmens sporter. Jag klär på mig långkalsongerna (men köper varmare skor) och åker ned till Ruhpolding nästa år för världscuphelgen i skidskytte där. Telefonnumret till ett bra boende fick jag av en Bayrare bredvid backen vid 1,1 km-kontrollen.

Dessutom, att se en skidåkare uppför en stigning i fullfart är något helt annat live än framför TVn. Till skillnad från fotboll där spelet bäst avnjutes framför TVn.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Synd att det inte kan vara så på ett fotbolls-VM.

Anonym sa...

Senaste anonym;

Kallt och jävligt?

Nä, skidskytte är tramsigt.

Bruce Banner sa...

Själv är jag lite misstänksam mot publik där alla är sportsliga, det är kamratligt mellan olika fans och där det inte finns något våld.

Det känns som ett tecken på att folk inte bryr sig tillräckligt....

Antingen det eller att det är många vuxna som går på "matcherna"

Siwert Band sa...

Hinken:
Men vafan, Hinken Forsberg, du skall ju bli förbundskapten säger ryktena? För övrigt var det lika kallt på skidskyttet somatt gå påp Champions lEagu i Sverieg vid den här tiden. I skidskytte är dock tävlingarna färdiga fortare.

Bruce:
Medelåldern var klart högre än på fotboll. Så du menar att våld är det enda tecknet på att man bryr sig? Dulee Johnson och Elnaga måste älska sina fruar mer än vi andra....

Anonym sa...

Siwert Band:

Jo, det snackades om förbundskaptensjobbet. Men jag var tvungen att ställa in mötet med förbundet, jag har dragit på mig en förkylning.

Bruce Banner sa...

Siwert:
Jag menar bara att jag har jävligt svårt att se mig själv som skidskytte supporter och samtidigt låta bli att störa och tracka den ledande Björndalen vid sista stående skyttet, med Ferry 15 sekunder bakom.

Bättre än så tror jag inte om mig.