2007-05-11

Fotboll live är skit

Fotboll live är skit

Ja, jämfört med en match på TV i alla fall. Det är därför folk turas om att gnälla på den usla kvaliteten på svensk fotboll. Det är snubbar som sällan ser andra matcher live än Allsvenskan och bländas av uppvisningarna i CL och de europeiska ligorna. Jag vet inte hur många matcher jag sett live för att sedan gå hem och se i eftersändning på TV. På TV ser målchanserna farligare ut, spelet ser snabbare ut och tekniken mer briljant. Till och med en match som BP-Blåvitt som på Stadion såg riktigt trist ut verkade ha 10 farliga målchanser när jag såg den i efterhand på TV.

Eftersom vi alla överröses med fotboll på TV så vänjer vi oss vid den ”snabba fotbollen” med en massa ”målchanser”, ”hårda skott” etc. När vi sedan går ned till Ullevi eller Sthlm Stadion så är det mycket svårt att bli imponerad eftersom spelet ser ut att gå i ultrarapid. Jag har haft förmånen att se en hel del fotboll internationellt på plats och så mycket kan jag säga att spelet live inte alls är lika blixtrande som det ser ut på TV.

Stämningen på en arena däremot, den kan inte upplevas genom TV-rutan och det är den som gör besöket på arenorna värda entrépengen, inte spelet. Spelet fotboll gör sig bättre på TV, nästan i klass med skidskytte.

Inga kommentarer: