2007-05-01

Svaghetstecken eller dollartecken?

Föreställ er en ung innermittfältare kring 19-20 år. Ge honom en riktigt bra teknik, grymt spelsinne, balans och spänst samt ett störtskönt tillslag med vänstern. Allt kompanjerat med en kondition som gör det möjligt att spela tvåvägsspel dvs spring från straffområde till straffområde under 90 minuters fotboll.

Hur mycket skulle en sådan kosta oss att köpa in?

Vem bryr sig. Han kom gratis från Bersjöns IF redan som 12-åring. Igår bevisade Andres Vasquez var på planen han hör hemma. Han var även den blåvite ledargestalten på planen som tog hand om uppspelen, rörelsen och bollvinnandet. Man kan fråga sig om detta var ett svaghetstecken att Blåvitt styrdes av en 19-åring som gjorde sin första match som innermitt. Man kan också fråga sig hur många dollartecken Blåvitts ekonomiavdelning hade i ögonen över gårdagens insats. Men återigen, vem bryr sig? Andres skall ingenstans i år eller nästa heller om jag får bestämma.

Igår spelade Blåvitt en pretentiös fotboll för första gången i år. Den pretentiösa fotboll som det bara snackats om tidigare. Det gjorde mig glad igår. Den dagen vi slutar skänka bort mål som igår, mot BP och AIK, så kan det här bli riktigt riktigt bra. Vi är inte där än, men vi kommer.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag delar inte riktigt din fascination över Andres insats igår, men jag håller med om att han är talangfull. För att jag ska vara riktigt nöjd med honom som offensiv innermitt, så vill jag se genombrott. Isf måste han ta sig förbi sin gubbe, slå vettiga genomstickare und so weiter.

Det enda jag såg honom göra igår, var att snurra runt och täcka boll, för att sen passa tillbaks till backlinjen. Alternativt passa till Eldin som sen tappar boll. Jag har fortfarande hopp om Andres, minns hur han ägde i Gothia cup 2003. Men jag tycker inte att han ser ut som en allsvensk mittfältsgeneral/kreatör i dagsläget.

Han får gärna bevisa att jag har fel!

Kent Brockman sa...

Han skall helt klart få fler chanser på det centrala mittfältet.

Anonym sa...

Ann Onym:
Se honom inte som offensiv mittfältare. Det var han om stod för balansen igår, fram tills Tomas byttes in.

Anonym sa...

Andres spelade ju enmansmittfält första halvtimmen, skall bli intressant att se honom med TO och Alex från start. Visst, det finns att jobba på, men riktigt bra för att vara första allsvenska matchen på innermitt.

Anonym sa...

Bruce: Ja, det har du ju rätt i, att han skulle stå för balansen. Men det innebär ju samtidigt att PW får agera kreatör. Borde inte nån med lite vassare teknik/passningsspel stå för det offensiva? Kanske TO-Andres vore fungerande innermittfält, då? Eller Alex-TO. Det kändes ju uppenbart igår att vi behöver någon som kan slå en öppnande passning, och i dagsläget vet jag inte hur fett försedda vi är med sådana spelare.

Kanske att ett säkrare mittbackspar skulle kunna göra att vi vågar spela med ett rakare mittfält, där båda de centrala kan agera framåt. Om mittbackarna pressar högt så minskar behovet av balansspelare. Anton-Ragnar eller Kalle-Ragnar kanske skulle kunna vara början på nåt sånt.

Äh, jag vet inte. Jag är bara en vanlig blåvittaddict som sitter och lider/jublar på läktaren. Man kan ju ha sina teorier om vad som är rätt och fel i spelet, men det är ju lätt för oss att tycka si eller så, som sitter vid sidan av.

Anonym sa...

Tycker han var riktigt bra med tanke på att han var ensam på innermitt. Minns bäst en sistuation där Wernbloom skulle "dribbla den som Kaká" men snubblade på sig själv och blev av med bollen varpå Andres tog en 40-meterslöpning hem och vann bollen och vände till anfall.

19 år, fantastiskt.

Anonym sa...

Var vi på samma match? enda gången det över huvud taget spelades fotboll var när TO kom in.