2007-05-17

Vad har du på nattduksbordet?

När prominenta personer intervjuas i tidningar och tidskrifter finns ofta en faktaruta där man skall få en liten personlig inblick i personens liv. Det finns då några standardfrågor som reflexmässigt besvaras väldigt prudentligt:

Senaste lästa bok? ”Självkänsla nu!” av Mia Törnblom
Dricker? Ja, ett glas gott vin ibland (gärna Zinfandel)
Senaste film? ”La vie en rose”
Röker? Nej
Styrkor? Målmedveten, fokuserad, beslutsam
Svagheter? Otålig, tidsoptimist, för lite tid för familjen
Skulle vilja? Utveckla mitt måleri jag har som hobby

Är det en näringslivssnubbe så har han managementböcker på nattduksbordet, är det en politiker så är det någon korrekt, gärna kvinnlig författare man läser (eller senaste Nobelpristagaren). Man dricker bara goda glas vin i ytterst måttliga mängder och man är alltid så bra, duktig och målmedveten men önskar man hade mer tid över för ”det som är väsentligt”. Jag undrar hur sanningen egentligen ligger till, jag vägrar att tro att alla är så himla duktiga, dricker så lite, läser rätt böcker och så vidare. En och annan har nog egentligen just sett en P-rökare på hotellets Pay-TV i Düsseldorf eller dreglat i ”Teknikens värld” över en kromad spoiler och sängrökt lite skönt efter en ganska blöt kväll i hotellbaren i Sundsvall. Vad befriande det hade varit med någon som inte svarar så ordentligt som alla gör.

Så här skulle jag svarat just idag:
Senast lästa bok? ”Tärningsmannen” (jobbig som tusan)
Dricker? Alldeles för mycket, främst öl, whisky och vin
Röker? Nej, är för feg, snål och osolidarisk för det
Senaste film? ”Gula divisionen” med Hasse Ekman
Svagheter? Lat, ofta trött, slarvig
Styrkor? Handdiska, fickparkera och sportresultat efter -85
Skulle vilja? Skriva en julsång och leva på rättigheterna livet ut

Vad skulle ni svara?

5 kommentarer:

becka sa...

Fan vad skön du är Siewert! Jag ska försöka fila på en liknande lsita och lägga upp på min blogg senare idag. Kommer då givetvis länka till din text.

Bruce Banner sa...

Senast lästa bok? Snabba Cash. Tjockt bra

Dricker? Alldeles för lite, främst öl, whisky, gin och vin.

Röker? För skoj skull c:a 10 gånger om dagen, något att göra meden läppen vilar tillnästa snus.

Senaste film? Office space

Svagheter? Lat, ofta trött och mentalt klen. Kan inte hantera pengar och kan få panikångest av en lönespec.

Styrkor? Handdiska, matlagning, bildskön och fotografiskt minne om oväsentligheter.

Skulle vilja? Hitta ett extremt välbetalt jobb vars arbetsuppgifter är identiska med hur jag spenderar min fritid.

becka sa...

Sådärja! Nu är listan publicerad på "Bollen är rund"

Pentito sa...

Hehehe: Här kommer min lilla lista.

Senast lästa bok? ”Sagan om Drakens återkomst - Fällan” (Del 22 i en alldeles underbar serie av Robert Jordan)

Dricker? Too much givetvis. Öl, sprit och har precis börjat uppskatta vin vid 30 års ålder.

Röker? fett nej!

Senaste film? ”V för Vendetta med Natalie Portman som jag gärna huggit av mig armen för att få hångla med"

Svagheter? Lat, oansvarig och skjuter gärna upp på saker. Helst tills det är försent. Blir också alltid för full och får minnesluckor.

Styrkor? Jävligt bra vristskott, grym på GTA: San Andreas, gå på konserter och är en jävel på att dömma ut folk snabbt.

Skulle vilja? Kunna spela trummor och gitarr (mest för att det är en fittmagnet utav dess like).

Anonym sa...

Senast lästa bok? Tärningsspelaren,och ja den är riktigt jobbig.

Dricker?ÖL,ÖL,ÖL,sköljer ner med en whiskey ibland.

Röker? Aldrig.

Senaste film? nyinspelningen av liftaren,avsevärt sämre än orginalet.

Svagheter? Oekonomisk,kär,fattig.

Styrkor? Charmig,träningsnarkoman,starkt psyke.

Skulle vilja? Ha tillbaka mitt ex och ha fler timmar på dygnet!