2007-05-18

Igår dog fotbollen en smula

Jag läste härom året om en synnerligen pinsam incident. TV4 skulle sända en dammatch, men låg efter i tablån och när deras sändning av matchen skulle starta, så hade den redan sparkats igång. Snälla och fogliga tjejer och domare tvingades då att avbryta den pågående matchen och börja om från början så att TV4 kunde vara med från scratch. En sanslös skandal att en TV-kanal kan gå in och påverka de sportsliga förutsättningarna på det sättet. Vad hade hänt vid mål, straffspark eller utvisning under de sekunder av spel som inte fanns? En pinsam incident men fram tills igår en engångshändelse som aldrig skulle ske igen.

Men igår hände det igen. Dif gör mål, han firar på sedvanligt vis för att sedan gå ut till sidlinjen för att intervjuas. Hela matchen stannas upp och resterande 21 spelare får snällt stå och vänta på att intervjun skall vara kvar. Inklusive domare och publik. Jag är tydligen en bakåtsträvare som tycker att det är en skandal. Att media skall bevaka matchen, inte att delta i den. Personligen tycker jag att samma kanals liveintervjuer med tränarna är oacceptabla, ointressanta och tar bort fokus från matchen. Det journalistiska värdet är noll och intet då både frågor och svar kunde ställts och besvarats av vilken eller vilka jävla tjommar som helst. Detta är helgerån och en logisk utveckling från de irriterande och totalt värdelösa liveintervjuerna av spelare och tränare i handboll och hockey samt nu senast, tränare i fotboll. Vad blir nästa steg? Att köra reklampauser (en otänkbarhet i ett hockey-VM för 10 år sedan och idag en realitet), eller varför inte att köra slowmotionrepriser av domslut och intervjua domaren under tidens gång? Tre hörnor straff? Om nu TV-bolagens önskemål tillåts inkräkta på idrottens förutsättningar, varför inte rigga lottningarna så att kanalerna får matcher med högsta möjliga potentiella tittarsiffror? Det skulle verkligen hotta upp cupen. Jag är supporter och det är min livsstil att överdriva och dra för stora växlar. Därav rubriken, men jag undrar om förbund och klubbar är medvetna om att dom öppnat en dörr på glänt, lyckligt omedvetna om att dörren går till rum 101.

Vilka motiv TV4 har med detta grepp är nog inte riktigt de motiv man säger utåt . Man säger sig vilja minska avståndet mellan supportrar samt TV-tittare och de aktiva. Jag är supporter och ser så många matcher jag kan på plats, resten ser jag på TV. Jag vill inte ha det här, jag tycker det är bajs. Men att gå mina önskemål tillmötes har nog ändå aldrig varit aktuellt. TV4 är ett kommerciellt företag som går ut på att tjäna pengar, inte att värna om svenska cupens status. De vill hela tiden öka sitt marknadsvärde och attraktionskraft. I det sammanhanget är det inte otänkbart att TV4 inte längre nöjer sig med att bevaka svensk fotboll. Jag tror "fotbollskanalen" i allt högre utsträckning vill vara svensk fotboll, dom vill förknippas med den, tjäna pengar på den, få beröm för den. Den ambitionen är förståelig dom vill se högre intäkter för sina anställda och aktieägare. Det anmärkningsvärda är i stället hur förbund och klubbar kan vika sig så lätt.

Jag skulle bli aldrig så stolt om Blåvitt blev den klubb som satte ner foten i ett rungande NEJ. Skulle det betyda att man inte vill sända våra matcher så må det vara hänt, det gör dom knappt idag ändå, skulle det betyda att förbundet skulle fingra lite snålare med sedelbuntarna när TV-pengarna skall fördelas. Ja då må det också vara hänt. Inget skulle göra mig stoltare än om Blåvitt stod för sina principer trots hot om repressalier. Det skulle göra mig nästan lika stolt som jag var för 19 år och 364 dagar sedan.

3 kommentarer:

becka sa...

En jävla praktskandal är vad det är! Och precis som du säger; varför sätter ingen ner foten? Är det "Kejsarens nya kläder" som utspelar sig i TV 4s regi?

becka sa...

Tur då att Chelsea tog den välförtjänta FA-cuptiteln:-) alltid nåt att glädjas åt...

Röd Guling sa...

Bra skrivet!