2007-05-28

Proportioner?

En gammal skolkamrat till mig arbetar på ett mediebevakningsföretag. Ett sådant där som mäter hur mycket folk syns i media, hur mycket en produkt exponeras etc. Han berättade att ”skatteaffären” har genererat fler artiklar och löpsedlar än Malexander-morden och Hagamannen tillsammans, man närmar sig Anna Lindh-mordet med stormsteg och är förmodligen om redan till helgen. Det tycker inte jag är rimligt. Hela skiten har fått sjukt stora proportioner sett till brottet man är misstänkta för. Hur kan medias intresse vara så stort?? Var ligger det enorma nyhetsvärde som motiverar detta enorma uppbåd?

I jämförelse så skall en fd högt uppsatt man inom HSB snart inför tinget misstänkt för att ha försnillat 38 mkr från HSB (dvs bosparare och bostadsrättsägare). Hans brott genererade några notiser i tidningarna. En fd anställd på Försäkringskassan har erkänt att han försnillat 30 miljoner till sig och sina polare i ”bidrag” och ”ersättningar”. Det genererade faktiskt en hel artikel och en notis i den tidning jag prenumererar på.

Misstänkt fiffel på den skattefinansierade utgiftssidan är tydligen inte alls lika hemskt som misstänkt fiffel på intäktssidan. Det tycker jag är konstigt.

Ja, hela samhället är konstigt. Jag flyttar snart till skogs, jobbet är sökt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

wörd. helt galet är det.

Anonym sa...

Gillar din etikettering, förresten!

Jag sa just exakt dessa ord till några icke initierade som klankade på skattesmitar-Blåvitt igår. Kusligt att du nu skriver dem igen.

Bruce Banner sa...

Och där fick jag en stygg hostattack av skratt för etiketterna.

Bruce Banner sa...

En vacker dag antar jag att Los Angeles kommer att vara större än Knutby också.