2007-05-11

Ett experiment

I Italien kan klubbarna utlysa tystnad mot medierna när de inte vill uttala sig om något. Jag själv skall nu sluta läsa samtliga tidningars sportblad utom möjligen den morgontidning jag prenumererar på (eftersom en kvinna i mitt hem kommer att läsa den vid vårt köksbord). Dessutom skall jag sluta se sportnyheterna, både de licensfinansierade och de mer spekulativa i reklamkanalerna. De senaste månaderna har jag med fler suckar än förut läst rubriker, artiklar och annat. Nyanserna har försvunnit, rubrikerna som förut var förbehållna riktigt stora händelser tas nu fram vid minsta skitsak. Artiklarna blir mer och mer spekulativa så faktakontroller inte hinns med och sker det någon faktakontroll så består den av ett telefonsamtal till någon som är villig att sprida sin ofta snedvridna information. Kort sagt, att ta del av dessa medier ger mig inte längre något. Jag tror jag kommer att bli en lyckligare människa av att inte läsa alla spekulationer, halvsanningar och chockrubriker.

Det skall även bli intressant att se om mitt perspektiv på saker och ting ändras mer och mer från den ”gängse” sanningen inom sportens värld men det får väl ni tre som läser den här bloggen (Brokken, becka och anonym) meddela mig. Jag skall fortsätta lägga in några inlägg då och då.

Från och med i morgon drar jag ned solglasögonen och försöker filtrera bort allt vad kommersiell (gjord av betalda ”journalister”) sportbevakning heter. Lagom till midsommar kan det bli dags igen, då drar sommarvikarierna in på redaktionerna och innehållet blir mer oförutsägbart (till det sämre och bättre).

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker nog du redan nu är ganska långt ifrån den gänge uppfattningen i många frågor. Typ:

- Varför får man inte vara bitter
- Det är för billigt med bensin

etc.

Siwert Band sa...

Bruce:
Och där hjälpte du mig att komma ihåg två ämnen jag nog skall blogga om.

Anonym sa...

Glöm inte att jag också brukar läsa din/er lilla blogg,med stor behållning dessutom!

Anonym sa...

Jag läser också med stort intresse. Är lite dålig på att kommentera dock.

Anonym sa...

Läser som oftast.

Anonym sa...

Jag läser er blogg med stort intresse, tycker att ni skriver väldigt bra och intressant.

Unknown sa...

instämmer!