2007-05-27

Huligan-SM idag.

Jag har en märklig egenskap. Folk gillar att prata med mig. Alltså främmande människor, gärna berusade eller bara uttråkade. Dessa människor gillar att tjöta med mig. Orsaken till det förstår jag inte. Ser jag snäll ut? Är jag för artig för att inte snoppa av dom i tid innan det är försent? Jag vet inte för jag är definitivt inte något socialt geni utan snarare rätt blyg med det melankoliskt norrländska kynnet jag har. En kategori jag nästan alltid fastnar hos är busschaufförer. Busschaufförer älskar mig. Dom har en sak gemensamt enligt de intryck jag sparat i minnet. Dom hatar en kategori bussåkare mer än någonting annat. Nej, jag menar inte kat-C ladsen som diggar Stone Island, gruppfoton och åka storbuss. Att dom fortfarande får åka omkring på Sveriges landsväger, verkar tyda på att dom oftast sköter sig rätt hyfsat i bussarna. Annars hade bussbolagen portat dom/vägrat bli körda av chaufförerna för mindre än tredubbla lönen.

Nej. Sveriges värsta huliganer är tydligen travfolket. Folk som åker Swebus till Solvalla och Elitloppet. Värre svin, svineri och svinaktig attityd finns tydligen inte. Det sups, sabbas, kräks, bråkas och hånas i betydligt högre utstäckning än vad jag någonsin kunnat föreställa mig. Jag har aldrig varit på trav och har grymt svårt att föreställa mig själv på ett dylikt evenemang. Om den verklighetsbilden når fram idag, vet jag inte. Men den har aldrig nått fram förut. Den om travmongona. Det finns en hel del andra mongon som inte heller får tillräckligt med skäll i media och en vacker dag vill jag boka möte med en ansvarig utgivare på en stor kvällstidning och prata nyhetsvärdering. Det kommer aldrig hända, men det skulle vara väldigt intressant.

Veckans lista.

Evenemangsrelaterade brott som fått mycket mindre uppmärksamhet än ett skattebrottmål nära dig:

1. Hustrumisshandel och grov rattfylla
2. Hustrumisshandel och olovlig körning
3. Våldtäkter på Hultsfred och Roskilde
4. Mordförsök på en tränare i Värmland
5. Ordningsvakters organiserade misshandel av supportrar på cupfinalen 2004

5 kommentarer:

Kent Brockman sa...

Har varit på trav ett par gånger och man ser alltid några där som är sketpackade.
Har hört att det vid Elitloppet är än värre. Stoppa travfylleriet!

[cmh] sa...

Kent:

Någon tidning ville ju för några år sedan stoppa bandyfylleriet. Det dricks tydligen ansenliga mängder under World Cup i Ljusdal. Det är dock märkligt att man slår ned på bandyn men låter travfylleriet fortgå. Tjänar TV4 för mycket stålars på trav? Stoppa travfylleriet!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Jag var på trav någon gång efter förra derbyt, och jag blev sketfull så jag kan intyga att det är ett jävla svineri!!

Anonym sa...

Ja, det stämmer. Trav är inkörsporten till fylleri och svineri.