2008-02-07

Sverige är fascinerande

På mitt jobb har mina kollegor via Göteborgs stad, fått hyra datorer. Bra datorer till det rimliga priset på c:a 300 spänn i månaden samt datorer som man efter 5 år skulle äga. En helt OK deal kan tyckas för alla parter. För att finansiera en del skattesänkningar har dock den nya regeringen förmånsbeskattat nämnda datorer varpå man som tredje part gått in och ändrat förutsättningarna för dessa hyrdatorer. Nu skulle det plötsligt kosta knappt 700 spänn i månaden. Att säga upp avtalet och lämna tillbaka datorerna var inget alternativ, utan i stället erbjöds man att strax innan jul, köpa loss datorerna för c:a 8 papp eller skriva på det nya hyravtalet för dubbla månadskostnaden. Mina juridiska kunskaper är begränsade till 10 universitetspoäng men hur in the name of Zeus´ butthole, kan detta vara lagligt?

Jag vet inte vad som är mest fascinerande med denna historien. Att det sker, eller att folk tillåter att det sker. Vi kan skratta hur nedlåtande vi vill om franska bönder, men innerst inne vill vi nog rätt ofta vara som dem. Säg den franske gåsaplågaren som skulle accepterat att bli pissad på på detta sättet. Två ton ruttna kålhövven, dumpade på Gustav Adolfs torg samt en hederlig traktorblockad av tingstadstunneln i båda riktningarna. Det vore en protest värd namnet, men i stället går vi och stör oss i smyg. Vi fotbollsfans får ju chansen att leva ut all denna frustration över alltings jävlighet under 90 minuters fotboll, c:a 30 gånger om året. Frågan är, hur gör alla andra? Smågnäller på gubben? Tjötar på barnen, bloggar, grälar med mamma eller kanske rent av slår på TV´n och sitter och skrattar nedlåtande om franska bönder?

Nog om detta, mer om bönder i morgon.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ja mailade moderaterna angående detta före beslutet var taget.

"självklart kommer redan ingångna avtal inte påverkas" var svaret.

När jag senare mailade efter beslutet var taget fick jag inget svar...

Bruce Banner sa...

Har försökt, men misslyckats uppvigla mina arbetskamrater till lämna in sina datorer på service ren trots, hela jävla tiden.

Tänk om dom fick 15 000 datorer att felsöka på en och samma gång, det vore något.

Upp till kamp!

Anonym sa...

Visst är det tvivelaktigt att ändra ingågna avtal, men samtidigt är det horribelt att skattebetalarna skall vara med och finansiera era datorer. Tycker nog att det är rätt okej i slutändan att man tar detta något tveksamma beslutet.

Skattemedel skall användas till sjukvård, omsorg, utbildning till störst del, inte för att folk skall få köpa billiga datorer genom att man skaffat sig "rätt" arbetsgivare.

Bruce Banner sa...

solidaritet:
Visst, men tror du att dealen var ett plötsligt altruistiskt infall av arbetsgivaren Göteborgs kommun för att deras anställda (inom tex vård och omsorg för övrigt) skall få datorer?

Eller tror du att det var ett sätt för arbetsgivaren att hålla nere lönerna?

Och 300 spänn i månaden i 5 år, blir 18 000 spänn för en dator. Det kallar inte jag att "skattebetalaren betalar din dator" i högre mån än att den kommunalt anställdes lön betalas av skattemedel. Någon billig dator är det för övrigt inte heller.

Anonym sa...

brucan:

Grejen är ju att HemPc-datorerna är i grunden jävligt dyra. I och med skatterabatten så blir dom aningen billigare än att köpa dom med beskattade pengar.

Den datorn du betalar 18.000 för hittar du lätt billigare om du skulle leta själv hos din lokala återförsäljare. Skillnaden är att man lägger till support, som kostar en massa pengar, plus programvaror med virusskydd etc i ditt HemPc-pris, som gör att det blir rätt dyrt i slutändan.

Hela HemPc-avdraget borde tagits bort för längesen. Det kom till för att alla skulle ha möjlighet att skaffa sig en dator och därigenom öka allämhetens it-kunskaper. I dess linda så var det väldigt dyrt med datorer, men det var rätt längesen. Surfa in på Blocket och du hittar datorer för några hundralappar som funkar alldeles utmärkt att surfa, maila och skriva på. Det är självklart att man inte skall få dra av pengar från skatten för ett sådant ändamål som att köpa en dator idag.

Bruce Banner sa...

solidaritet:
Visst, du kan argumentera mot HemPC-avdraget hur mycket du vill. Och jag ger dig delvis rätt.

Men för det första var det aldrig något utslag av välgörenhet, utan man såg, som du skriver en samhällelig nytta av att fler hade och använde datorer. Man såg det dessutom som en "löneförhöjning" utan att behöva betala sociala avgifter och dylikt för densamma.

Min huvudpoäng är dock det absurda i att ditt bindande avtal i detta fall, plötsligt bli dubbelt så dyrt utan att du kan ta dig ur det.

Ponera att du skriver på ett hyravtal för en lastbil för en helg när du skall flytta till en större lägenhet. När du så lämnar tillbaka lastbilen så meddelar uthyrningsfirman att höjd fordonsskatt för tyngre fordon medför ökade kostnader för dem varpå du nu plötsligt avkrävs dubbla summan. Alldeles oavsett om fordonsskatten tidigare låg på en orimligt låg nivå eller om lastbilshyran på annat sätt var billig, så skall det inte vara ditt problem. Ett avtal är ett avtal.

Anonym sa...

Bruce:

Jag instämmer att det är mycket tveksamt att ändra ingågna avtal, men det är ju så det fungerar i politiken. Tillträder en ny regering så är det nya tider som gäller, oavsett partifärger. Jag skall t.e.x. börja betala ränta på mitt uppskov från en tidigare lägenhetsförsäljning nu. Va fan, det var knappast något jag hade i kalkylen när jag köpte en ny, större och då givetvis dyrare bostad.

Men jag tycker nog att det borde funnits en rimlig väg att ta sig ur det avtal du beskriver, absolut.

Bruce Banner sa...

solidaritet:

Fast då hade man riskerat att sitta med 10 000 bättre begagnade datorer som kommit i retur och det vill man ju inte. Hellre då att knulla en massa låglöneslavar i röven.

Siwert Band sa...

Jag har en sådan där hyr-PC. Jag brukar trösta mig med att jag fick med en himla många program som jag nu har helt lagligt. Men att reglerna ändras är horribelt men inte alls ovanligt när politiker bestämmer.