2008-07-22

CL förkval, rond 1

Så är det CL-kval ikväll. Mot segelsällskapet från Murata är det dags att lufta ännu fler juniorer och låta Sella spela från start tycker jag. Vi kanske även skall försöka låta någon annan än Bjärs-Ragnar spela mittback för att förbereda lite inför en eventuell utlandsflytt för någon av dessa herrar?

Jag räknar kallt med att vi slår ut FC Basel i nästa omgång och det beror enbart på att vi startar hemma. Jag har ingen statistik att luta mig emot den här gången men minnena jag har från när vi härjade i de europeiska cuperna som mest är att vi alltid klarade oss mycket bättre när vi började hemma eftersom vi ofta höll nollan och sedan gjorde vi mål borta och gick vidare.

Champions League idag är för mig lite som Harlem Globetrotters. Uppgjort på förväg så att så många lag som möjligt från de mest kommersiella nationerna skall gå vidare och sedan matcher nästan varenda vecka med gruppspel som aldrig tar slut. Det blir helt enkelt lite för mycket av det goda och det är alltid samma lag som i slutändan gör upp så mitt engagemang är ganska svalt, trots att Blåvitt skall spela. Michel Platini verkar dela min åsikt, men det tar sin tid att ändra något som folkhems-Lennart invecklade under femton års tid. Men skall något svenskt lag vara med och lite hycklande dansa kring guldkalven så är det Blåvitt.

Märkligt att tråkiga Kalmar gjorde tre mål igår och roliga AIK bara gjorde ett. Dags att ändra reglerna så att inte antal mål skall vara det enda som räknas?

Shopens Glenn-tröja är för övrigt en fullträff

3 kommentarer:

Anonym sa...

Öh, matchen är väl i morgon?

Siwert Band sa...

anjo:
Ja, du ser hur engagerad jag är i Champions League. Jag ids inte ändra i inlägget. Läser någon det i morgon stämmer det i alla fall :-)

Anonym sa...

Jag minns det som tvärtom. Blåvitt började borta, spelade 2-2 och tvingade motståndarna att spela offensivt på Ullevi och blotta sig. Sen slog Stig Fredriksson in en straff i övre vänstra hörnet. Åtminstone var det så på 82-tiden vill jag minnas.