2008-07-02

Nu skall jag bara njuta

Handen på hjärtat. Hur ofta hade ni kul under förra säsongen? Gefle hemma var en sådan match för mig. Förra årets mest perfekta, minst dramtiska match. Den var en ren njutning att skåda. Resten var ett enda långt skimmer av ångest, snett regn och överskattning av det framtida motståndet.

Det är fördelen med gårdagens debacle och att årets allsvenska guld är kört. Nu kan man faktiskt luta sig tillbaka och betrakta spektaklet med lite mer distans. Vi kommer ju inte åka ur och något Royal Leage ser det inte ut att bli ändå. Vi kan lägga än mer energi på CL-kvalet samt på cupen. Där kommer jag inte ha kul. Där kommer jag vara hysterisk, nervös och passionerad. Krossa Giffarna!

Riktigt så usla som vi var igår, är vi inte. Men fortfarande hästlängder från fjolåret. Just igår kändes det som om hela den blåvita rörelsen var fokuserad på CL-kvalet. Det var det som upptog all vår uppmärksamhet, allt vi snackade om och spekulerade i. Att det skulle spelas en allsvensk fotbollsmatch konstaterades blott lite i periferin. Varför skulle spelartruppen och ledarstaben vara annorlunda? Fokus, laddning och koncentration eller rättare sagt bristen av desamma är nog en stor bov i dramat vad gäller TFF-matchen.

Vad den i övrigt generella uselheten kan bero på har jag ingen aning om. Kanske har tränartrio och spelartrupp gått på myten om sig själva lite? Kanske är vi för inlästa? Kanske är för många spelare för ordinarie och således lite för bekväma av sig? BB-Erling är inne på lite om "heliga" spelare som inte får kritiseras oavsett prestation. Ett resonemang jag kan hålla med om, bortsett från vilka han nämner. Jag undrar lite på vilka sektioner han ser matcherna på, för tex Hjalmar är ju något av det mest bespottade vi har på läktarna. Därav inte sagt att han inte var usel igår, en uselhet han hade gemensamt med alla sina lagkamrater. Till och med Kim tabbar sig för jämnan numer. Igår gjorde han en Lehman. Nej då känns just Kim lite mer helig tillsammans med Olsson, Adam och kanske Pontus.

Skitsamma. Min allsvenska ångest har avgått i sin nuvarande form. Kanske kommer han tillbaka i form av CL-kvalångest eller cupångest. För vad allsvenskan beträffar, skall jag bara njuta. Hoppas Kalmar vinner.

Vill minnas en Andreas Drugge i ellos. Ett spinkig liten page och hårbandskille som ville vara Bella. Blev chockad när jag såg honom på plan igår. Såg ut som en 38-årig lastbilschaffis som smugglar Stroh rom och porr till Norge. Vad har hänt?

Största skälet att eventuellt värva Daniel Larsson från Häcken torde vara att röra om i grytan och få lite flås i nacken på bekväma och överordinarie spelare. Men en 3-miljonersvärvning av DaLa känns fortfarande som klart mindre prisvärt än en 15-miljonersvärvning av Martin Ericsson. Låtom oss hoppas det senare blir av i stället.

Såg matchen igår med bland andra en djurgårdare som är åt det lite mer pessimistiska slaget. Hans kommentar i halvtid var att "det inte var bra för Djurgår´n om Trelleborg vinner"... Det var nog enda gången jag log igår efter kl. 19. Tack för det Busen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Busen - jag har för mig att jag träffade en gårdare med det namnet på Debaser vid Slussen en gång. Han skröt om sin träffprocent på tjejer och så vidare. Kan det vara samma rackare? Hysteriskt rolig kille i alla fall.

I övrigt, bra sammanfattning av nuläget.

Bruce Banner sa...

anjo:
Är en kompis till en kompis egentligen. Men jag utgår från att det är samma Buse. Det är roligare så. Denna buse gillar säkert Debaser även om han inte bor i Stockholm numer.

Om han förresten hade så stor träffprocent. Varför hängde han med dig förresten?

Anonym sa...

Nja, han hängde egentligen med Calle, Lasse E och lite andra killar. Sen dök jag upp som fyllgubben i lådan...

Det var första gången jag insåg att Debaser inte hade tre våningar, förresten. Med andra ord, rätt nyktert

Anonym sa...

Nog fan är det samma Buse allt, jag var med i dimman den där kvällen på Debaser. Jag, Busen Lasse E, Calle och lite andra killar hade även en trevlig uppladdning dan innan Brucan på långgatorna.

Anonym sa...

Jo, jag tror bestämt det är samma jävla Busen vi snackar om här. Den där kvällen på Debaser minns han inte mycket av, men om han skröt om hög träffprocent på tjejer så utgår jag i från att hans sinne var rejält fördunklat. Och debaser är lite tufft för Busen. Snygga tatuerade tjejer måste man vara rejält på trycket för att närma sig.
Ungefär som Djurgården nuförtiden...men utan skönheten.

Anonym sa...

Busen:

Haha, det där kallar jag en entré på Groggen!

A friend of Brokk is a friend of mine. Och det vågar jag säga redan innan lördagen, Dr B är ju trots allt fredsforskare.