2008-07-07

Europafrossa

Broder Banner antydde att det kommande Champions League-kvalet skulle vara en indirekt orsak till förlusten mot Trelleborg. ”I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger” om så är fallet. I ett tidigare inlägg skrev jag att vi inte skulle hoppa på CL-hysterin och jag står fast vid min ståndpunkt. Det är inte direkt FC Basels anhängare man dagligen möter på jobbet och får stå ut med gliringar och kommentarer från så Allsvenskan skall alltid prioriteras som nummer ett i min värld.

Champions League av idag är inte min typ av turnering. Folkhems-Lennart drev igenom att vi nu sitter med ett en hel hög direktkvalificerade lag från de kommersiellt viktigaste nationerna men för att ändå få stöd av UEFA-delegater från mindre medlemsländer så bjuder man in mästarlagen från dessa länder med armbågen. Det blir i stort sett omöjligt för ett ”mindre” lag att ta sig vidare från kvalet och gruppspelet. Följden har blivit att intresset för Europacupen/Champions League faktiskt har minskat i länder utanför de fem stora.

Uttalanden som jag stör mig väldigt mycket på i "Europasammanhang"är när ledare säger att ”det vore kul om vi kunde möta ett publiklag i kvalet”. Lycka är tydligen att i kvalet lottas mot ett ”publiklag” och se Heden fyllas av bussar från Åseda, Töcksfors, Markaryd och Kinna för att sedan se grabbarna inkassera en ”hedersam förlust” med 2-1 och höra spelarna storögt berätta efteråt hur stort det var att verkligen se hur välbalsamerat Francesco Tottis hår var. Det som är roligast är att möta lag som vi slår ut, inget annat!

I Sverige idag anses man ha gjort en bragd om man lyckas slå ut ett lag från de stora nationerna, och man blir helgonförklarad om man lyckas ta sig till CL-gruppspel. Om man inte kan vinna en turnering (t ex CL), skall man verkligen ställa upp med bästa laget då så att man minskar chanserna i de turneringar man verkligen kan vinna? Det hade varit kul att skicka ut U-laget i Europa-spelet eller ha ett rotationsystem så att alla i truppen får spela. I CL är man inte med för att vinna utan för att vara med så då vore det väl bra att alla får påsar?

1 kommentar:

Bruce Banner sa...

Taktiken att ställa upp med 90-talisterna i CL-kvalet är spännande och innovativ.

Håller annars med dig vad gäller svenska lags inställning till CL genom åren. Och menar jag svenska lag exkl. Blåvitt. Vill minnas att såväl HIF´s och AIK´s huvudtränare hade som målsättning i CL´s gruppspel, att spela i Uefacupen.