2008-07-29

Borde kanske skriva något om...


han den där Söder.

Bara ett problem, jag har knappt sett honom spela. Jag har av olika anledningar, främst jobb, inte kunnat se den blåvita uppryckningen på plats. Den där Söder varit anförare.

Säg att det började i maj. Från både formellt och informellt håll hördes röster i öster, väster och norr om Söder. Ett svagt surr som snabbt förbyttes till ett buzz. Och när väl Eilert bokstavligen höjde honom till skyarna var hypen ett faktum. För Eilert har alltid rätt. Han var rock ´n´rollens räddare fast i fotboll. Jag började känna ett växande behov av att se honom i U21-laget innan han flyttades upp till A-laget, men ren och skär lathet gjorde att så aldrig blev fallet. Bekanta på plats skapade dock snabbt ett nytt uttryck. "Söderbånge" om hur bra han är samt kommer att bli.

Att jag aldrig sett honom spela är dock en mild överdrift. Jag såg hans inhopp mot TFF. Det där han bjöds in med armbågen som högerytter. Jag antar att Rehn-O peppade honom med ord om att gå in och våga misslyckas. En chans han tog. Sedan dess har Robin dock fått ett inhopp till på sin riktiga position samt gjort ytterligare 3 matcher från start. Här har det gått bättre och han har svarat för det vinstgivande målet samtliga gånger. Extremt glädjande, men samtidigt ett personligt dilemma för mig. Skall jag gå på den viktiga matchen i morgon, eller skall jag av vidskeplig självuppoffring stanna hemma? Eller skall jag kanske chansa med den osäkra halvgarderingen att korka upp en flaska rosé i morgon eftermiddag?

-Det blir två elddop i morgon. Ett för Söder själv och ett för min jinx. Vi får se hur det går.

-Under en sommar då det ena "jag saknar ord"/"jag är mållös" i massmedia har avlöst varandra oavsett om det handlat om Bruce S, Bruce D eller Robin, tycker jag att "Söderbånge" är ett mycket bra uttryck.

-I min Blåvitt-centriska världsuppfattning är Mehmetis och Landgrens sena segermål inget annat än en Södereffekt.

-Många upptäckte det i juli 2008, men den minnesgoda groggläsaren vet att jag hyllade Bajens ungdomsverksamhet redan inför säsongen 2006. Det blir lite väl ullgulligt om våra egna ungdomar ibland.

-Henrik Leman ringde. Han vill ha sin självgoda e f t e r k l o k h e t tillbaka nu.

-Sista lipsillskrönikan om att Söder tackade nej till några intervjuer har vi nog tyvärr inte sett.

-När så många "saknar ord", sade Paul McCartney det allra bäst för över 40 år sedan. He was just seventeen, and you know what I mean.

7 kommentarer:

Anonym sa...

En flaska rosé och en stor städning kanske kan bryta jinxen.

[cmh] sa...

Ring Brokken och tvinga honom att spela badminton!

Bruce Banner sa...

cmh:
Badminton? Trodde det var frisbee som gällde.

Bruce Banner sa...

Fan, när väl jinxen är bruten, så skall jag på ett illa tajmat bröllop på lördag.

Anonym sa...

Ett påhopp till på HL vore önskvärt...

Bruce Banner sa...

jocke W:

H. Larsson eller H. Leman?

Båda har inspirerat mig här nämligen.

Anonym sa...

Om det var Leman som skulle hoppas på så finns det en bra attack på tre hörnor straff:

http://trehornorstraff.blogspot.com/