2008-07-25

En lokal ICA-skandal

Fredag, fint väder och humöret är på topp. Eftersom vi bor i en förortsidyll så är det naturligtvis grillning på klotgrillen av köttdiskarnas Volvo (fläskkarré) som gäller. Igår var jag och handlade kött, marinad, grönsaker (sic!) och färskpotatis. Örterna till såsen skördar vi hemma på altanen.

Sedan den lokala butiken bytte ägare och blev en Coop-butik så har den blivit lika usel som de flesta andra mindre Coop-butiker. Den har ett litet, halvtrist sortiment, på tok för många egna varumärken och ändå är det ofta ganska tomt i hyllorna. Det har fått till följd att vi nu börjat handla på en ICA-Kvantum en bra bit hemifrån. På flera ställen i denna ICA hänger skyltar om hur viktig kvaliteten är och speciellt över köttdisken hänger plakat om hur god kvalitet deras centralpackade kött har. Med tanke på den rika floran av kvalitetsskyltar och alla försäkringar om vilken bra butik denna ICA är så blev jag mäkta förvånad när jag skulle marinera fläskkarrén jag köpte igår. Bäst före-datumet gick ut den 14 juli. Det är förmodligen ingen fara med att äta köttet, men rätt skall vara rätt så jag ringde upp butiken.

Jag vet inte riktigt vad jag hade väntat mig, men inte att en sur köttansvarig skulle försöka få det till att jag bara var ute efter att få äta gratis på hans bekostnad. Han ansåg att jag kunde köpt den köttbiten långt före bäst före-datumet men att jag nu försökte få ut något av honom bara för att ”du sett det där jävla Uppdrag Granskning”. Inte ens ett kvitto räckte som bevisning ansåg han, eftersom ”Alla jävlar köper ju fläskkarré nu på sommaren så det är bara att fiska upp vilket kvitto som helst i kassan”. Då frågade jag om han kanske ändå inte skulle gå och kolla i kyldisken så det inte ligger fler gamla köttbitar där, men då slängde han på luren.

Inte nog med att jag köpte gammalt kött till fullpris, sedan blev jag utskälld också i en butik jag spenderat ganska många tusenlappar i. Jag brukade gilla ICA enligt devisen att de som sponsrar Blåvitt sponsrar jag. Men nu skall jag ge Hemköp en chans och jag skall maniskt kolla datumen på varorna. Först skall jag dock lägga karrén i ett paket och skicka till dåren på köttavdelningen. Om jag postar idag så är den go på måndag när den kommer fram. Det skulle inte förvåna mig om det ligger en butiksmarinerad karrébit à 622 gram till salu på måndag förmiddag i samma butik.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Tack gode gud för servicekänslan i svensk detaljhandel - var vore vi utan den?

Anonym sa...

Säg nu, vilken av alla ICA är det man ska bojkotta?

becka sa...

Jag säger som majornas hl, outa butiken! Och ägaren borde du ju kunna anmäla till Icas ledningsgrupp, han skulle säkert kunna få sparken för ett sånt bemötande. Klantigt också att inte vårda sina kundrelationer.

Siwert Band sa...

Jag har som princip att inte outa någon. Att han begick ett grovt tjänstefel är uppenbart, men han kanske hade en dålig dag, frugan kanske hade lämnat honom och favoritbilen skurit? Jag själv drar dock ned inköpen drastiskt från denna ICA-butik.

Anonym sa...

Fasen vad du var politiskt korrekt då.

För övrigt såg jag Becka på stigen ut till Amundön i går. Funderade på om jag skulle hälsa men kände mig lite "stalkig" vid ögonblicket som gällde, så jag gick bara vidare åt mitt håll.

Hoppas kvällsdoppet var gott?

becka sa...

Majornas hl:
Hahaha jag vill ju ha stalkers:-) Fast jag var nog inte mitt tjusigaste jag just då så jag kanske bara hade blivit generad:-)
Jo det var fint som snus med ett kvällsdopp!

Anonym sa...

Nästa gång, nästa gång. Fast tänk på att du är en ärbar kvinna numera. Inte kan man hålla sig med stalkers då?!

Måhända är jag dessutom mer av en hängiven bloggläsare än en stalker, då jag håller mig med min egen älskade familj här.

Synd på din egen blogg, men men, syskonskapet på grogg duger gott för mig.

becka sa...

m hl>> Jo om ens stalkers har familj som de älskar och sätter främst så går det bra att ha dem även om man är en ärbar kvinna:-) Lite lagom gulligt sådär.