2008-07-23

Insikter

Förra veckan hände något smått fantastiskt på jobbet. En liten, liten pippifågel hade velat sig in och försökte förtvivlat vela sig ut genom ett stängt fönster. De förskräckta pipen blev allt mer desperata tills pappa Bruce Banner kom till hans räddning. Den lilla dunungens vingbredd fick plats i min handflata, vilken jag kupade försiktigt medan jag förde ut den i friheten igen.

Djurvän? Nja, det var förra veckan. Sedan dess har jag mördat ett otal insekter samt ätit upp både fåglar, fiskar och däggdjur. Spindeldjur mördar jag inte alltid. Inte av spindelfili, utan för att jag inte vill att det skall regna i morgon. I stället kastar jag ut dem i kylan och raserar deras omsorgsfullt egenbyggda hem med ett vacummonster. Nej, djurens FN, skulle nog inte kalla mig för djurvän. Djurens FN är nog även emot djurförsök på råttor. Vi människor brukar vara emot djurförsök på hundar och apor. Just de som utförs på råttor brukar vara hyfsat OK "for the greater good".

Min insikt:

Vi är alla fascister, har bara olika skönhetsideal.

En polare till mig har jobbat på bra och skall få barn om något halvår eller så. Det gav mig en annan insikt. Jag borde starta någon sorts Nanny-akut eller skriva en handbok om barnuppfostran. För när allt kommer omkring så är det vi barnlösa, som är de bästa föräldrarna.

2 kommentarer:

becka sa...

Hej hej här kommer nanny Bruce! Finns det några stygga barn här?" Kan inte sådant bli traumatiserande?

Bruce Banner sa...

becka:
Inte så traumatiserande som julbocken kommer vara, när Nanny Bruce återinfört den i det svenska folkhemmet. Tomte, pfft mesigt som fan. Stygga barn rövar man bort. Blott de snälla får presenter.

Efter det kan vi snacka om snälla barn.