2008-07-13

Knôka i eget bo

Förra tennisproffset Magnus Norman utgjuter sig över fotbollsspelares löner men det var ändå ett litet kast i glashus, eftersom Norman nu arbetar som kapitalförvaltare vilket är ett skrå som ständigt plockar ut stora löner hur än förvaltningen utvecklar sig. Själv pensionssparar jag lite grann varje månad och förra året så betalade jag in 6.800 kr till pensionssparandet, förvaltningsavgiften för det uppgick till över hälften. Det beror på att förvaltningsavgiften är en fastställd procent av förvaltat belopp, inte en vinstandel av ”vinsten”. Förvaltarna tjänar alltså mer pengar på ju mer jag sätter in, inte på hur bra de förräntar mitt kapital. Det är ofta inte deras jobb som lönar sig i deras lönekuvert, utan hur mycket jag som sparare väljer att lägga i deras händer. Jag har letat med ljus och lykta efter en pensionsförvaltare som inte tar betalt i procent av förvaltat kapital utan i procent av ”vinsten”, men de är svåra att hitta. Har ni något tips så kan ni höra av er.

Dessutom glömmer Norman klädsamt det utbredda systemet inom tennisen med ”appearance money” som någorlunda stora namn får bara för att de ställer upp i turneringarna. Det finns ett antal exempel på stora namn som tagit startpengarna och pliktskyldigast spelat någon match och sedan ”fått ont i foten” och åkt ut mot någon oseedad spelare. Det är inte mycket till prestationsbaserad ersättning där inte.

Sedan kan jag hålla med Norman om att det är på gränsen till orimliga summor som fotbollsspelarna plockar ut, men så länge en arbetsgivare är beredd att betala de höga lönerna kan jag inte klaga. Däremot om någon idiotisk politiker kräver särskilda skatteregler för dessa idrottsmän, då blir jag förbannad!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns fyra yrkesgrupper som inte behöver kunna ett smack, men ändå tjänar pengar:

1. Kapitalförvaltare
2. Meteorologer
3. Svenska komiker
4. TV4-medarbetare

Jag gillar ingen av de grupperna.

Anonym sa...

Om Norman vill lära sig vad det är för skillnad mellan lagidrotter och individuella idrotter kan han ju fråga landskronafansen vad de tyckte om Kevin Amunikes målbonus 2005.