2008-07-11

Svenska Cupen

Cupen som Gud glömde, som många kallar den har fått ett löjets skimmer över sig genom förbundets enträgna försök att popularisera cupen. Jag är varm förespråkare av cupen, precis som jag är av Royal League (en annan cup som behandlas som något katten släpat in). Det finns en oemotståndlig charm i att även ett div. 4 lag kan möta Blåvitt i en tävlingsmatch.

Problemet är att vi alltid tar utgångspunkt i de Allsvenska lagens gnäll. För deras företrädare är det bara problem med att gå långt i cupen och riskera skador, få trötta spelare och resa en bit, kort sagt bara ånkigt. Samtidigt är det så att om vi tittar på vilka lag som tagit sig till minst semifinal i Cupen de senaste fem åren så är de lagen nästan alltid sammanfallande med de lag som belägrat de översta platserna i Allsvenskan. Alltså verkar det som att gå långt i Cupen har en positiv effekt på resultaten i Allsvenskan.

Men sngående Cupens vara eller icke vara så ta istället utgångspunkt hos de mindre lagen. Den eller de matcher som de mindre lagen får spela mot ett känt lag lockar tre-fyra gånger så många åskådare som den vanliga div 2-4 lunken och biljettpriserna är väsentligt högre. En ”publikmatch” mot ett känt lag kan rädda ekonomin för en mindre förening och göra att de har råd med en mindre satsning som oftast kommer ungdomsfotbollen till del. Jag minns själv hur kul det var när min moderklubb mötte GAIS och jag som junior fick se dem jag tampades med på träningarna fightas mot Samir Bakaou. För små lag är det fantastiskt att få dessa matcher så därför har verkligen Svensk Cupen ett berättigande. Om nu SvFF menar med vad de säger att de är en folkrörelse som bryr sig om det småskaliga och hur viktigt det är att uppmuntra gräsrotsfotbollen så bör de hålla fast vid Svenska Cupen.

Själv tycker jag att Svenska Cupen är jättekul, jag åker hellre till Enköping, Borlänge och Karlstad än leker Gazaremsa i Solna. I Svenska Cupen lever fortfarande det lilla traditionella som är fotbollens kärna kvar så lägg inte ner det även om bara 2-3000 av storlagens fans dyker upp på hemmamatcherna. Svenska Cupen är mycket viktigare än så för gräsrötterna som är de som faktiskt producerar de flesta av de allsvenska spelarna och bär upp svensk fotboll.

Det är på något vis skit samma att cupfinalen lockar 4.000, det viktiga är alla tusentals lokala ungdomsförmågor som fått se sina lokala hjältar flåsa lungorna ur sig mot spelare som Magnus Källander (45) och Adam Johansson (17). Det är det som är kvintessensen av cupen, bajsa inte på det.

2 kommentarer:

Bruce Banner sa...

Siwert:

Om jag fattat din poäng rätt, så menar du att Svenska cupen är bra för svensk fotboll?

Klarar du förresten av att hålla i din Råsundabojkott även idag? Själv skall jag se matchen på betald arbetstid. Känns OK. 1-1 och sketspel av båda lagen.

Siwert Band sa...

Hehe, svenska Cupen är jättebra för svensk fotboll (om jag hade använt det uttrycket). Du var en Robin Söder och tre minuter från ett riktigt tips. Fram till dess var det en match med sketspel.

Självklart håller jag i Råsunda-bojkotten, blev uppriktigt ledsen över att matchen inte gick på Olympiastadion.