2005-07-13

Blåvitt måste bli mer som Maiden

Oavsett hur man är klädd för dagen på väg till match, har man alltid den mentala supporterkostymen på sig. På bussen mot fastlandet delade jag baksäte med en samling 16-åriga, tjuvåkande, folkölsdrickande, nyblivna Maidenfans. Väldigt nyblivna Maidenfans. För dom satt och verkligen pluggade in texten till "run to the hills". Jag är ingen stor Maidenfantast, men erkänner givetvis deras skicklighet, den går liksom inte att blunda för. Men det var med en sur min jag tänkte "jävla medgångare/evenemangare" om nämnda 16-åringar. Efter 90 minuters champagnefotboll i karnevalsstämning på Gamlas ruffiga sittplatsläktare, var det så återigen dags att vända kosan hem igen. Och det var med inte så lite nedlåtande ton jag kommenterade diverse brats man såg på vägen, med Iron Maidentishor så nyköpta att man fortfarande kunde se butikernas vikmärken. Jag kom hem, åt en sen middag och när så tjejen somnat, blev det dags att surfa runt på text-TV i hopp om att få läsa något om matchen. Jag zappade till SVT och fann att konserten sändes live. Det hade jag ingen aning om och jag kan garantera alla dom som var på plats på Ullevi, att det svängde duktigt även i TV-soffan. Jag svängde också, i åsikt. På plats fanns alltså uppemot 20 000 pers som egentligen inte är så stora fans av Iron Maiden, men lik förbannat slängt ut stygga pengar för att vara där, uppleva festen, showen, evenemanget och stämningen. Trots att den sändes direkt på TV. Det är ju inget annat än det ulimata berömmet ett band och dess trognaste fans kan få. Iron Maiden har skaffat sig ett rykte om att bjuda på en proffsig underhållning av absolut toppklass. Det är dit Blåvitt och dess supportrar också måste sikta. Att locka människor från när och fjärran som kommer för 90 minuters underhållning och ser det som en god investering. För att nå dit, krävs antagligen en ny arena, vilket är på väg, och att Blåvitt verkligen satsar på att genomföra så bra arrangemang som möjligt samt att vi trogna supportrar aktivt jobbar för att skapa en så bra atmosfär det bara går. Och kommer vi ens halvvägs mot Maiden, kan vi lik förbannat tacka vår lyckliga stjärna. För då har vi ändå nått långt.

Slutligen. Fotboll liksom rock´n´roll skall avnjutas live!

1 kommentar:

Siwert Band sa...

Du har helt rätt! Det har tagit Maiden 30 år att nå dit. Det bör gå på två år för Blåvitt. Den nya arenan är långt viktigare för Blåvitt än ett 25-miljoners nyförvärv (om det inte är Ebbe Sand förstås).