2005-07-06

Vad händer med Heden?

För några månader sedan utropades det att Heden, denna säregna plats i Göteborgs hjärtas inre kammare, enligt några"visionärer" ska göras om med höghus, parkanläggningar och, hör och häpna, enbandyarena.

För mig är Heden en av de starkaste symbolerna för hur djupt fotbollen är rotad i Göteborgarnas själ. I vilken annan stad upplåter man tusentals kvadratmeter av den dyraste tomtmarken till att låta korpgäng och klubbar i de lägre divisionerna spela fotboll? Unikt, charmigt och jäkligt kul. En favoritsysselsättning är att köpa en halv special i någon av korvkioskerna runt Heden och sedan knalla ned och titta på någon av matcherna som pågår. Ofta har jag fått med mig någon kollega från de norra delarna av landet som storögt tittar på och säger att han kan förstå varför fotbollen är så speciell i Gbg. Har man tur får man agera bollkalle när någon missriktad spark (och de är många) skickat iväg bollen åt mitt håll. Det är en del av fotbollens själ och ursprung man kan få ta del av på detta lättillgängliga sätt.

Vi kan snacka "Big Business", riskkapital, licensnämnder och transferfönster i oändlighet på elitnivå men när man ser en match i div. 8 på Heden så inser man tydligt varför man älskar dennasport. Fotboll på alla nivåer är helt enkelt otroligt kul att titta på, även om den för dagen kostymklädde lagledaren (han kom direkt från jobbet) för det ena laget förmodligen aldrig sett sitt lag som en del av underhållningsindustrin när han skriker att backen skall "täcka ut han" när yttermittfältaren kommer snubblande med bollen vid fötterna. Det är fler än jag som tycks dela min åsikt eftersom det alltid är flera där som tittar på, oavsett vilka lag som för stunden spelar. Kanske är de på väg hem från jobbet, på väg till krogen, på väg till match på brädhögen eller bara ute med hunden när de stannar till och ler igenkännande när mittbacken sparkar ett stort hål i luften eller ser hur anfallaren får hela kroppen under bollen, sparkar den högt över målet och ut över parkeringen där den med en duns landar på taket till en Mazda 626.

Jag erkänner villigt att jag är en romantisk nostalgiker och kanske är det pga min inskränkthet som jag har lite svårt för planerna på att radikalt göra om Heden. En viss uppsnyggning kan jag trots allt tänka mig i de södra delarna där någon anskrämlig cirkus då och då brukar skräpa ned, men rör för guds skull inte helhetsintrycket av en stor öppen yta ägnad åt fotboll. Det märkligaste i det senaste förslaget är ändå att man vill bygga en bandyarena och försöka locka SM-finalen i bandy till Göteborg. Vem i hela friden tror eller hoppas att bandy är en populär sport i Göteborg? Bara för att GAIS gjort "en stockholmare" och annekterat ett bandylag som nu "brandats om" till GAIS så finns väl ingen anledning att försöka odla fram någon bandykultur i Göteborg? Har ni inte hört talas om växthuseffekten? Bandy är förvisso en del av den svenska kulturen, det erkänner jag. Lovikavantar, bandyportfölj, rosenröda kinder och pälsmössor är småputtrigt och Stenbergskt, men det är framförallt i Bollnäs, Edsbyn, Ljusdal och allt vad bandyfästena heter som traditionerna och kunnandet kring bandyn finns och skall frodas och bevaras. I Göteborg är det framförallt fotboll som det finns kultur och traditioner runt, något Göteborg ska vara stolta över och vårda ömt. Ibland har det varit si och så med det men i och med beslutet om den nya arenan finns det hopp.

Göteborgsdistriktet har för övrigt flest licensierade skidåkare i landet så en tunnel för skidåkning året runt hade nog väckt större entusiasm bland vintersportutövarna i Gbg än en bandyarena.

Inga kommentarer: