2005-07-01

Filosofi

I myten om Sisyfos, startar Camus med konstaterandet att frågan om livet är värt att leva, är den enda verkligt filosofiska frågan en människa kan ställa sig. Han hade fel. Det finns fler. Ställ dig själv frågan: Skulle jag bli en bra farsa? Och du ger dig själv en djup utvärdering och betygsättning från ditt inre. Men Camus kanske inte såg det som en fråga med olika alternativ på sin tid, då begrepp som homosexualitet, preventivmedel och sambolagstiftning, ännu var okända. En av mina två riktigt nära vänner, väntar påökning i dagarna. Fick inte tag på honom i onsdags, så jag trodde att "Doris" låg och kalvade. Så var inte fallet och namnalternativet första målskytt efter ankomst blev inte aktuellt. Ej heller frågan om huruvida Alex eller Niklas vore mest korrekt. Hoppas det blir en tös. Hehe. Då har mina två bästa vänner två töser var och får spendera sin framtid att irritera sig över utgifter för rosa glitternagellack, medan jag förhoppningsvis kan åka till Stadium och köpa alldeles för dyra fotbollsskor i barnstorlek. Det förutsatt att ovan nämnda filosofiska fråga slutar med ett jakande beslut. Kanske får jag någon gång i stället koncentrera mig på att bli världens bästa farbror.
En annan klassiker i temat filosofiska frågor är. Vad skulle du välja, bli blind eller döv? Det är en fråga mellan fotboll och musik, Blåvitt vs. Rock ´n´roll. Mycket svårare än vad man först kan ana. Betänk de senaste 10 blåvita åren och förvänta dig 10 likadana till. Vore då inte att slippa se skiten en välsignelse i sig? Allt detta med Stones i hörlurarna. Å andra sidan finns det en minimal chans att uppleva en vändning, ett nytt guld. Kanske till och med en ny Bebben (Torbjörn finns det och kommer för alltid bara finnas en av). Den chansen är faktiskt aningen större än att Rock´n´rollen kommer vända. Att den blir bättre och bättre igen och kommer upp i 60 och 70-tals nivåer.

Fan vet.
(och han sitter förmodligen och garvar över detta nere i superettan eller var han än befinner sig.)

5 kommentarer:

Frankie sa...

Störtskön läsning...

Bruce Banner sa...

Tack. Men frågan kvarstår. Varför blir hulkens brallor lila?

Juho Hemmola sa...

Jag rullar glatt min sten vidare.

Karl sa...

But for the love of God... Köp för dyra fotbollsskor till tösabiten också och lär henne skjuta vristskott så grabbarna på skolgården får se upp. Tjejer som spelar boll är stencoolt.

Bruce Banner sa...

Karl:
Som beräknande farsa, tänker jag väl att det inte finns några pengar i damfotboll och Blåvitt har ju inte ens något damlag. Nä, det får bli tennis.