2007-06-23

Sweet surrender - holy hangover.

Hej svensk. Gjorde du din medborgerliga plikt igår? Då får du belöningen idag. Dom där extra tre ölen som plussade på din klädsamma salongsberusning samt de där två extra nubbarna i sittande ställning som inte tar ordentligt förrän man reser sig upp. Grattis, du är bakfull. Ett välsignat och svårt baktalat tillstånd.

Klockan är elva på kvällen. Vad har du gjort idag? Har du jobbat, motionerat, städat, bakat fullkornsbröd eller gett dina pensionsbesparingar en ordentligt genomgång? Om svaret är nej, har du dåligt samvete för ovanstående?

Nej, varför skulle du ha det. Du är ju bakfull. Bakfyllan kan mycket väl ses som en själslig semester på en dag. En semester från det som i dagligt tal kallas vardag. Bakfyllan är inget annat än 100% kvalitetssunk där TV, filmer, självömkan och hämtmat är viktiga ingridienser. Bakfyllan är en gratisdag att fylla med en stor skål av ingenting och nu när klockan snart slår över till ett nytt dygn så hoppas jag att du tagit väl tillvara på denna gratisdag. Att pizzan smakade som den skulle, att colan rådde bot på ditt akuta sockerbehov och vätskebrist samt att de 2-3 tupplurarna kändes lika sköna som man fantiserar om när man vaknar upp klockan 6 på måndag morgon. Och jag hoppas att reklamavbrotten på den helt geniala Oh brother where art thou, inte störde allt för mycket.

Så även om du är svårt illamående, om du bli svårt yr så fort du reser dig upp samt även om huvudet värker som aldrig förr. Även om du till och med uttalat dom klassiska orden om att aldrig dricka mer och allt det där. Tänk på att det kunde varit värre. Du kunde varit nykter igår och baktom idag. En baktom midsommardag måste vara något av det mest värdelösa som finns.

På onsdag åker jag till södermalm över dagen. Hoppas jag är bakfull på torsdag.

7 kommentarer:

Ada sa...

Farligt pricksäker. Jag åt både pizza och drack cola idag. Fast nu sitter jag och dricker öl igen. :-S

Bruce Banner sa...

heavy:
Grattis. En bakfull midsommardag är allt tillåtet.

[cmh] sa...

Medhåll. Med åldern lär man sig dessutom att planera sina bakfyllor, man vet att man kommer vara värdelös hela dagen. Mina bakfyllor brukar dock ackompanieras av oförtjänt ångest vilket kan vara lite irriterande. Det allra bästa är att vara bakfull i grupp, man känner någon slags manlig solidaritet som är najs.

Anonym sa...

Planera sina bakfyllor.
En ren önskedröm för oss med svag motståndskraft.
Att klunka absinth för att sean börja kobba kvart i sju på morgonen är INTE att rekomendera.
Om någon nu trodde det.

Studiomannen sa...

Det är inte direkt myspysigt egentligen, men på nåt sätt rätt okej, därför att åtminstone jag kan använda det som ett alibi. "Idag har jag inte gjort ett skit. Jag är bakis". Typ.

Nej jag har inga barn. Hur är man bakis när man har barn som vill leka med en?

Bruce Banner sa...

Studiemannen:
Där slår du huvudet på spiken nästan. Fast kärnfrågan är inte hur man orkar ha barn när man är bakis. Grundfrågeställning borde vara: Hur orkar folk ha barn.

Kan man inte hoppa över en generation och bli morfar direkt?

Studiomannen sa...

Det där kan säkert Becka svara på.

Jag hade annars en fundering att de skulle födas som mopedister. Femtonåringar vill inte leka med bakfulla pappor. De vill sova och vara så långt bort från föräldrarna som möjligt.