2007-06-21

Vardagshjältar

Denna historia har valsat runt ett par dagar så jag gissar att ni redan hört om den. För er som mot all förmodan missat storyn om Roger Tullgren går den i korta drag ut på att han fått sitt hårdrocksintresse klassat som handikapp. Han får bidrag för att kunna anpassa sit liv som hårdrockare på heltid med ett jobb. Han har rätt att klä sig med alla attribut på jobbet samt ha flex-schema så att han kan gå på alla konserter. Han har även rätt att spela sin musik på hög volym under arbetstid. Förra året såg han hisnande 299 konserter.

Nu undrar jag, finns det möjlighet att söka liknande bidrag för sin fotbollsfixering? Tid som inte vistas på eller kring fotbollsplan är i princip bortslösad tid. Varje gång man står och slavar någonstans i vetskapen att just nu spelas det fotboll någonstans, och jag är inte där, innebär ett visst mått av lidande. Allt; Pojk- och flicklagsmatcher, superettanmatcher, damernas VM-kval, Allsvenskan, ja framförallt Allsvenskan; är av intresse. Jag knatar gärna iväg till närmsta psykolog, gråter en skvätt och säger med darrande stämma "IFK möter Hammarby på bortaplan, både jag och mina anhöriga kommer att få lida om jag inte är där".

Ett annat bidrag det verkar finnas behov av i samhället är Dumbidraget. Livs levande mall skulle givetvis Robinson-Robban vara. Ett enkelt standardformulär skulle lyda:

*Iscensätter du fejkade våldtäkter för att få rycka in och leka vardagshjälte och "rädda" tjejen ifråga?

*Målar du dig själv smurfblå och slänger dig skrikande ut i publiken i en direktsänd final i TV?

*Ställer du upp med veckans fråga i "Fråga Olle" på kanal 5 och ställer frågan "Om jag har klamydia och har sex med min hund, får hunden klamydia då?"

*Lyckas du få rubriker vecka ut och vecka in utan att egentligen ha åstadkommit någonting av värde?

Har du svarat "ja" på ovanstående frågor så GRATTIS! Du är berättigad till dumbidraget.

11 kommentarer:

Bruce Banner sa...

Om du sett bröderna hårdrock-dokumentären, så bor dom rätt nära mig och jag ser dom emellanåt. Jag hade heller inte velat anställa dom. Diagnos hårdrockare köper jag således fullt ut även om jag själv gillar musiken i fråga. Sverige är fantastiskt.

Vad gäller Robinson-Robban, så ser jag hela fenomenet mest som en modern freak show likt skäggiga damen och elefantmannen. Folk kommer alltid betala för den sortens underhållning.

Bruce Banner sa...

Sedan kan man redan nu få sjukpengar för sitt supporterskap. Det kallas manodepressivitet....

becka sa...

bruce>> Jo jag kände dem en gång i tiden...Freakshows kan ju ha varierande kvalitet, i Robinson-Robbans fall handlar det mer om kvanitet. Han är överallt jämt. Manodepressivitet ja! Off season- deprimerad, On season- manisk!

Ada sa...

Jag är både hårdrockare och fotbollsfanatiker. Hur ska jag få mitt liv att gå ihop med jobbet? Jag jobbar dessutom till 19:00 varje vardag. I Borås. Jag borde få alla bidrag man bara kan få.

becka sa...

heavy>> Ja det borde du absolut!

Studiomannen sa...

På något sätt känns det som att jag inte klarar att kontra efter Heavys ruggiga kommentar.

Vi får starta en insamling till honom...

becka sa...

Studiomannen>> Jepp, går du runt med insamlingsbössan?

Bruce Banner sa...

Ety Heavy även gillar puckey, föreslår jag en stödgala på TV4 ledd av Hanna Fahl och Anders Timell.

Studiomannen sa...

Det kan funka.

Unknown sa...

Det fanns tydligen:

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70064548_852__,00.html

becka sa...

Linda>> Lysande ju! Hur har jag kunnat missa detta? Synd bara att de slösar pengarana på en MFF-supporter...