2008-04-01

Humanism

Om det är något som slår mig när jag grubblar över gårdagens debacle, så är det hur tydligt det är att det trots allt prat om miljoner hit och dit, presskonferenser, varumärken och marknadsintäkter, att det är människor det handlar om. Människor på en fotbollsplan. Människor med känslor, förhoppningar, föraningar och rädslor vilket påverkar spelet på plan betydligt mer än vad man ofta tänker på.

Vi såg ett Blåvitt igår från avspark som gick ut med attityden Fuck all, vi är Blåvitt. Man gick på knock och det tog inte många sekunder innan vi hade matchen i ett järngrepp. MFF såg precis så kissnödiga ut som Pöta hoppats och hade rätt stora problem att komma ur egen planhalva. Men utdelningen kom inte som på beställning utan i stället hände något annat. Toivonen vinner en boll, spelar vidare till Aubynn i fart som spelar en offsidestående Skoog. Skoog når inte bollen utan rullar vidare till Jonathan Johansson, som blir helt ren med Christiansen. Från och med den tidpunkten, blir i stället Blåvitt rädda och kissnödiga. Rädda för att tappa boll på mittplan, rädda för kontringar och MFF´s djupledsspel samtidigt som MFF växte enormt mentalt. Vår backlinje sjunker vilket ökar ytorna på egen planhalva och det räddhågsna Blåvitt slutar nästan helt att spela fotboll. Tendensen var svagare i andra halvlek men höll matchen ut. 1-1 var ett drömresultat sett till matchbilden. Att vi kan falla ihop så totalt under en match är en varningssignal vi måste ta på allvar.

Ett par korta:

Skoogs röv har inte blivit mindre under all skadefrånvaro.

Zeroztar din jävel. Jag gick på den. Du är skyldig mig 90 sekunders panikångest.

Vad är töntigast. Att tatuera in "Diva" i svanken eller att skalla Gustav Svensson i armhålan? Jag kan inte riktigt bestämma mig.

Men lika delar irritation och skadeglädje över vad som komma skall samt har jag betraktat alla farhågor kring Kim Christiansen. Två höga inlägg på Ullevi stannade i luften i den starka motvinden och ställde alla spelare på planen inkl. Kim. Kim som gjorde en riktigt bra match var plötsligt ett "orosmoment" näst intill helt tack vare Hedmans direktsända nonsens i TV4uck. Igår var han så jävla bra att resten av laget borde donera sina matchpremier till honom.

Hjalmar och Walle får med viss tvekan godkänt tack vare målet. Övriga underkända. Skärp ihop er.

Daniel Andersson var näst bäst på plan igår. Bortsett från ett straffområde per halvlek, så ägde han Malmö stadion igår. En fin spelare som spelar hårt men ärligt och utan gnäll. Har fått alldeles för mycket skit av etablissemanget genom åren. Daniel skulle lätt platsat i alla allsvenska startelvor och MFF får nog passa sig en aning, så att inte FCK snor honom. Parken ligger nära och byens hold saknar fortfarande Linderoth. Ett missat guld till Aalborg och Don Ö kan safta på ett lönebud rätt rejält.

Någon (Leman?) trodde att Wernblooms bloggpost i GP skulle ha gett MFF extra tändvätska. Behöver MFF extra tändvätska inför en hemmapremiär på stadion mot ärkefienden. Ja då har dom inte i allsvenskan att göra.

Många haussar nog Malmös chanser efter gårdagens insats. 1-1 med mersmak mot regerande mästarna, bra spel i högt tempo. Det har ju inte hänt MFF sedan.....tja förra årets premiär.

Vad i texten skulle förresten ens ha kunnat ge extra tändvätska? Hoppas dom är kissnödiga? Kändes ju som en nästan lika stor psykattack som Stefan Rehns hatattack mot AIK härom dagen...

Blåvitt blir förhoppningsvis bättre och bättre. April har varit kass i 4 år i rad och usla premiärer har vi haft förr.

7 kommentarer:

Anonym sa...

"Toivonen vinner en boll, spelar vidare till Aubynn i fart som spelar en offsidestående Skoog. Skoog når inte bollen utan rullar vidare till Jonathan Johansson, som blir helt ren med Christiansen. "

Nja, jag är skeptisk. Skoogen var väl inte offside, Johansson var heller inte offside, när bollen slogs. Dessvärre ville Skoog ha en fot på bollen innan den nådde Johansson, vilket gjorde att finnen plötsligt var två meter offside. Dessbättre, för Malmö, så sket linjemannen i det. Dessbättre, för oss, så sket Kim i att linjemannen inte gjorde sitt jobb och avvärjde enkelt.

Bruce Banner sa...

Stins:
Tolkade situationen som att Skoog var offside men inte Jonathan. Skoog lyckades dock inte nudda bollen. Var Skoog inte offside i förstaläget, så var det inte offside alls med andra ord.

Oavsett vilket, så vände den situationen matchbilden totalt till er fördel.

Anonym sa...

Bruce:
Nja, jag tycker nog att Skoog visst lyckas toucha bollen med yttersidan foten. Ser ut så på tv-repriserna. Helt i onödan dessutom, Johansson skulle ju fått bollen oavsett, nu vart han ju dessutom offside. Vilket i och för sig inte spelar någon roll när ingen vinkar för det...

Dessutom, "er fördel" gäller inte mig, jag är blåvit.

Bruce Banner sa...

Förlåt stinsen.

Siwert Band sa...

Offside? Nja, jag vet inte det jag. Det framgick inte av TV-bilderna på min TV, men det var ju i TV4 och där kan allt hända. Jag tippade guld till MFF så en poäng borta mot dem är bra. Dessutom en poäng mer än vi tog mot dem där förra året.

Unknown sa...

Va? Vi vann väl med 2-0 i Malmö?

Siwert Band sa...

Ja, visst fan. MFF för mig förra året är den där brassen som förstörde festen. Jag har aldrig påstått att jag är expert, och minnet är dåligt.