2007-07-29

Att vara fanatisk versus att vara död

Det är med intresse jag följer folks skildringar av mig som person. Jag har sett mig själv som en person som har intressen. Enligt andra är jag tydligen fanatisk. Vanliga repliker är "Jag älskar fotboll men jag är i alla fall inte fanatisk som du" och "Jag trodde att xxxx(valfritt namn) var fanatisk tills jag träffade Rebecka". Jag har noterat att detta ofta sägs med en smula av hån och löjets skimmer. Artiklar som den här och flera andra har tydligen förstärkt folks bild av mig som fanatiker. Om man söker på ordet "fanatic" i Wikipedia kommer den här definitionen upp. Notera att texten i Wikipedia vidarelänkar till "Enthusiasm", "Fixation" och "Obsession". Åtminstone det förstnämnda klingar enbart positivt i mina öron. Man kan älta jantelagen till leda, den går ju dels ut på att man inte ska tro att man är bättre än någon annan, men även att man inte ska sticka ut eller vara överdriven på något sätt. Man ska gilla saker lagom mycket och säga saker i stil med "Visst är det kul med fotboll, men världen går inte under om vi förlorar" eller "Trots all är det ju bara 22 killar som jagar än boll, det pågår faktiskt krig i världen just nu". Det är inte riktigt rumsrent att totalt gå upp i något som utspelar sig på en fotbollsplan när det finns folk som svälter. Precis som om man inte skulle kunna skänka pengar till Amnesty och samtidigt följa sitt älsklingslag. Om ordet fanatisk innebär att man går upp i saker med själ och hjärta, att man har förmågan att känna äkta glädje och sorg bara genom att se dessa killar jaga bollen och få in den i rätt respektive fel mål; om det innebär att man har någonting att brinna för året runt; om det innebär att ens liv aldrig är halvljummet eller grått; ja då ska jag med stolthet traska iväg på nästa A.F.(anonyma fanatiker)-möte och säga "Hej jag heter Rebecka och är fanatiker". Men till skillnad från motsvarigheterna i A.A. så vill jag inte gå något tolvstegsprogram och bli botad, jag föredrar att skrika mig hes och svänga min blåvita fana medans ni andra sitter med era halvljumma liv och förbereder er på döden. Suckers.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Word!

Anonym sa...

Vackert och talande!