2007-07-02

Det är inte utseendet som gör mannen

Jag läste om Svennis på vägen hem i en gratistidning med tvivelaktig bakgrund. På samma buss hem till oss brukar en Svennis look-alike sitta. Han har samma höga panna, tänder som lutar inåt och nästan identiska glasögonbågar. Dessutom rör han sig sådär lugnt som Svennis brukar göra. Han är helt enkelt kusligt lik Svennis. Första gången jag såg honom trodde jag att det var Svennis och jag funderade på att fråga vad han gjorde på en vanlig kollektivtrafiksbuss på väg ut ur sta'n. Jag borde förstått att det inte var Svennis eftersom han inte var omsvärmad av vackra, unga kvinnor. Faktum är att jag aldrig sett mannen på bussen omgiven av unga, vackra kvinnor. Jag ser det som ett bevis på att de som snackar om utseendefixeringen i samhället är helt ute och cyklar. Det är Svennis fina inre kvaliteter och värmländska lugn som lockar kvinnorna, inget annat.

Inga kommentarer: