2007-07-11

Är inte tonårsgrabbarna offer?

I helgen läste jag en kvällstidning igen. Jag trodde det var en gammal tidning för det stod om hur ”svenska tjejer hetsas till sex på tonårsfester”, det var en artikel vars tema man läst förut några gånger. Resmålet var denna gång Bulgarien istället för Ibiza, Mallorca eller Kos som avlöst varandra de senaste åren. Det som slår mig är att det alltid är tonårstjejer som ”hetsas” men aldrig de stackars tonårsgrabbarna. Bilderna till reportaget bestod ironiskt nog till största delen av män som stod näck på olika ställen och”hetsats till sexuella handlingar”. Tonårsgrabbarna ”hetsas” lika mycket som tjejerna till att utföra sexuella handlingar och dricka sprit men de nämns aldrig i artiklarna som offer. Som vanligt är männen översexuella, påsättande djur och tjejerna oskyldiga som endast efter att blivit påtvingade sprit hetsas till sexuella handlingar enligt pressens retorik. Verkligheten har ändrats, tjejerna är lika med som grabbarna på festerna. Kolla bl a på TV400s serie ”Ocensurerat” så får ni se.

”Sexfesterna” är dessutom allmänt kända bland resenärerna och sådana fester har funnits sedan Simon Spies insåg det kommersiella värdet av att tillhandahålla sprit och ”en avspänd sexuell stämning” på en charterresa. Förmodligen är det just dessa ”sexfester” som ryktesvägen lockat de ”stackars” tonåringarna till resmålen ifråga. Ytterst få luras iväg och hetsas mot sin vilja att dricka sprit, näcka, hångla och begå ”sexuella handlingar”.

Reportagen fyller dock ett syfte. Någon frilansare får en resa till solen med sex- och spritfester finansierad av en kvällstidning - smart!

När jag fyller 40 skall jag skaffa slingor i håret, blinghalsband, sola solarium och bada skumdisco på Ibiza, så det så! (Eventuellt skriver jag ett reportage om hur förfärande det är på dessa fester).

1 kommentar:

becka sa...

Beskrivningen av dig som 40åring låter lite skrämmande;-)