2007-07-31

Mode, smink och livet i övrigt

Bonnjävlar

Nej, det handlar inte om Västtysklands huvudstad. Det handlar om den allsvenska toppen. Borås, Halmstad, Kalmar. Inga världsmetropoler direkt. Jag minns för några år sedan en artikel där storstadslagens sportchefer uttalade sig om en utveckling där storstadslagen skulle dra ifrån tack vare sitt ekonomiska försprång. En av de sportcheferna var Mats Persson... Visserligen slår sig Dif in där uppe också, men vi får verkligen hoppas att dom dalar. Dif går mot en utveckling där de blir det första allsvenska laget som ställer upp med en startelva med enbart utländska medborgare. Bossarna får gasta hur mycket dom vill och svensk fotbolls bästa. Men som Siwert Band en gång gjorde klart, så är "bra för svensk fotboll" inget annat än en synonym för egenintresse.

Idag skall vi möta ÖSK och i min säsongsplanering har jag redan ritat dit en seger med 4 mål. Alex är tillbaka, Olsson är tillbaka och Svarten är kvar. Det räcker så. Min näst intill datorlösa helg spenderades på jobbet, i skogen och i sängen. När SMS och telefonsamtal samt ett febrilt tittande på text-TV inte räckte, så gjorde jag det desperata, otänkbara. Jag köpte kvällstidningar. Båda två. Glennsson fick mig att falla till föga och jag hoppas det blir värt det. Att gisslandramat är över. Skulle det vara det, kan man säga följande om vår i år ganska kritiserade sportchef. Han har då gjort det bästa backförvärvet och det bästa mittfältsförvärvet. Vad gäller forwards, fanns ju uppenbarligen redan "kompetensen i huset". Kvar finns då målvaktspositionen där det inte finns någon kompetens alls för tillfället. Men att köpa in en ny målis och peta Bengan...Så tuff är nog inte ens Mild.

Idiotjävlar

Betänk att man startar ett bolag i ett skatteparadis, säljer produkter till i Sverige placerade dotterbolag för så mycket pengar så att bolaget i Sverige knappt om ens möjligt gör någon som helst vinst som kan skattas till svenska befolkningens väl och ve. Alla intäkter och all vinst går till paradisbolaget och inget lämnas till oss. Nej det handlar inte om Blåvitthärvan, VF-härvan eller Mif Redhawks-härvan eller för den delen någon annan idrottsrelaterad härva. Det handlar om big bucks. Multinationella storföretag gör så här för att undanhålla miljarder i beskattningsbara vinster. Så går det i alla fall till enligt gårdagens sommarpratare Peter Rost. Och skattemyndigheten varken vill eller vågar undersöka fifflet närmare. Hur prioriterar RSV egentligen?

Ja jävlar

P3 körde igår kväll en tvåtimmars special om Madchestereran. Gött sväng och bara bra associationer från 80 och början av 90-talet. Har länge sugit på en text om Göteborgs musikliv med rubriken Broder Daniel, Ian* och Ia*. Indiepop, indierock och metal. Så har det sett ut en längre period och vi har varit tämligen usla på allt annat som tex hip-hop, reggae och soul med mera (inte mig emot iofs). Men det verkar ha skett någon sorts förskjutning eller utveckling om ni så vill. Kulturiation samt Navid Modiri och gudarna vinner mark inom baktaktens värld och vad gäller framtakten är det väl Fibes o Fibes och The tough allience som härskar av de lite nyare banden. Göteborg dansar och ler med andra ord och det är väl inte för inte som Emrik känns mer aktuell idag än vad han gjort på 15 år. Svartklubbsera 2.0?

*Ian står för Ian Persson. Gitarrist i först UCP och sedan Soundtrack of our lives. Dessutom en av de mer aktiva barhängarna i halvtid på Nya Ullevi. Har du missat någon match i år Ian?

*Ia står för Mattias "Ia" Eklundh och är förgrundsgestalten i Freak Kitchen samt har dessutom agerat gitarrlärare för många andra gitarrister i Göteborgs metalscen.

*Själv har jag lärt mig tre nya ackord och hur jävligt det än låter har jag således fördubblat min gitarrkompetens. Men barréackord kommer jag aldrig lära mig. Hur kan ens något vanställa sina fingrar på det sättet?

4 kommentarer:

becka sa...

Jag hade Mattias "IA" som musiklärare ett tag och jag håller med; barré är inte lätt! Fast jag var ju i första hand trummis. För övrigt väntar jag ivrigt på svar på frågan om you know who. Är nyfiknare än nyfiknast.

Siwert Band sa...

Ett av de värsta företagen på att undandra sig skatt i Sverige är IKEA. Kamprad och IKEA har nästan inte bidragit med en enda skattekrona till Sverige. Bolaget ägs av en stiftels i Schweiz och i andra skatteparadis och internprissättningen är välkänd. Ändå undgår han alltid kritik när de hemska multinationella jättarnas rovdrift räknas upp.

Bruce Banner sa...

Kamprad är ju charmig, snål och folklig. Dessutom är vi väl alla lite stolta över att han en topp 5 gubbe på Forbeslistan över världens rikaste. Inte skulle väl han fiffla med skatten?

Kamprad måtte ha värdens bästa PR-konsult.

Röd Guling sa...

IA är ju ingenting mot Tony Borg, Gary Wikström och Kee.