2007-07-16

Siwerts tips i halvtid

nnan seriestarten tippade jag Allsvenskan

Efter halva säsongen (13 omg) är det dags att kolla hur det ser ut (mitt tips inom parentes):

1. Kalmar, 25 p (9)
Kalmar har inte ramlat i fällan att glömma grunderna, därför ligger de först. I år är de inte lika beroende av att en brasse skall sprattla till utan kan lita till stabila laginsatser och ofta riktigt bra spel. Jag borde lärt mig att inte underskatta vad en av Allsvenskans två bästa tränare kan göra med ett lag. Hatten av för KFF och om inte Blåvitt vinner hoppas jag att KFF gör det. En stabil fist rätt upp i arslena på fotbollstyckarna.

2. Halmstad, 24 p (10)
Återigen, jag borde lärt mig att inte underskatta vad en av Allsvenskans två bästa tränare kan göra med ett lag. Halmstad är Allsvenskans Särimner, de blir hela tiden av med toppspelarna och ersätter med billigt, men dyker upp i serietopp år efter år.

3. Djurgården, 23 p
Djurgården har en islänning som förordar disciplin. Ett mer arbetsamt Djurgården har visat sig på plan, en stabil lagmaskin helt enkelt som dessutom har det där Djurgårdsflytet med sena mål etc man lärt sig att tycka så illa om.

4. Elfsborg, 22 p (5)
Elfsborg går bättre än jag trodde och tyvärr har även Magnus Haglund upptäckt att 4-4-2 inte är så dumt. Värvningen av Björck är dock lovande, en gnällspik som pajat stämningen lite överallt och sedan har de lagt 20 miljoner på en bänknötare i FCK. Vi får i övrigt hoppas på att CL-kvalet skall få ned Elfsborg på knä.

5. Malmö, 19 p (6)
Åkeby kan aldrig lyckas på egen hand. Hör man omdömena från Malmö-håll så verkar det som att Malmö är på nedflyttningsplats men sanningen är att de trots allt fortfarande är med och slåss om topp fyra. Hasse Borg har inte lyckats köpa ihop ett bra lag. Tur att fotbolls-Sveriges bästa försäljare inte har en bra inköpare bredvid sig, då hade MFF varit överlägsna.

6. Hammarby, 18 p (1)
Seriens besvikelse tillsammans med HIF så här långt. Jag trodde på Hammarby i år men den gemytliga stämningen som infunnit sig i klubben efter säsongsstarten har effektivt grusat guldchanserna. Bajen behöver bråk, stridigheter och omstridd tränare för att vinna guld.

7. Blåvitt, 18 p (7)
I hate to say I told you so. Bengan är seg i benen som jag förutspådde. Blåvitt var dessutom under Arne livsfarliga på fasta situationer men nu är det livsfarligt när motståndarna har fasta situationer. En glad offensiv med Allsvenskans skyttekung borde innebära toppstrid men med vår usla förmåga att hålla i ledningar och släppa in sketmål så undrar jag om vi inte kan rasa ännu längre ned i tabellen till slut. Underligt nog verkar folk köpa det eftersom vi har ”en ny spelidé”. Ni som gnällde på spelet när vi kom tvåa 2005, känns det bättre nu när vi ligger sjua?

7. Helsingborg, 18 p (2)
Allsvenskans FN haltar betänkligt. Den rike gubben (Adolfsson) mullrar i kulisserna och jag undrar om Baxter får ihop det hela till en lika snygg avslutning på säsongen som förra året. Har spelat ganska uselt och att hoppas på hjälp från Ghana verkar lite naivt.

9. Gefle, 17 p (12)
Johan Oremo har skjutit hem ett och annat poäng som gör att de ligger bättre än jag tippade. Ett stabilt grundspel i botten. En spelare häktad för hustrumisshandel, ett brott som i sportens grabbiga värld inte alls är så farligt som trolöshet och skattebrott. Idrottens sensmoral: Sup till, slå din fru och kör rattfull bara du betalar löneskatt.

10. AIK. 16 p (4)
Sämre än förväntat. Rikard ”Kessler” Norling leker med startuppställningen som en Internet-supporter framför ett managerspel och det visar sig att verkligheten inte är så enkel som i datorspelets värld. Obolo Investment (Agent 03) värvade tre spelare som dansade en match, vi får se om de klarar att lyfta laget/klubben som alltid pratar om sig själva i tredjeperson. Det låter hur fånigt som helst när de pratar om AIK hit och AIK dit istället för vi och jag.

11. GAIS, 16 p (11)
Bättre än så här är inte GAIS hur gärna än Göteborgs-Posten vill få det till något annat.

12. ÖSK, 12 p (8)
Överraskar negativt men ÖSK visar en sådan skön bitter inställning till det mesta så de borde få vara kvar bara för att fortsätta vara ”Nya ÖSK, bittrast i Sverige”.

13. Trelleborg, 11 p (13)
Bra insatser blandas med usla och nu inhöstar de tunga ettmålsförluster. Tyngre mentalt än spelmässigt.

14. BP, 10 p (14)
Jag trodde BP skulle ha fler poäng än 10 när serien vänder. Har faktiskt varit svagare än jag trodde. Som den sadist jag är hoppas jag att Stockholms Häcken stannar kvar så att det blir dyrare och jobbigare för övriga Stockholmsklubbar att värva därifrån och att de tar lite marginalsponsorer.

Jag har alltså missat rejält på Halmstad och Kalmar samt HIF och Hammarby. Janne Andersson och Nanne Bergstrand är utan konkurrens de bästa tränarna i Allsvenskan. Det kvittar vad för spelare man sätter i händerna på dem, det blir bra ändå. Janne A hade en svacka förra året men nu är HBK i toppen igen, utan spektakulära värvningar i Keene eller Eguren-klass. Magnus Haglund, ”Kessler”, Tony G och de andra omsusade unga tränarna har en del att lära.

Inga kommentarer: