2007-07-05

Portad?

Jag vet att folk har ett behov av att gapa, skrika och svära när de kollar på fotboll. Men har man för avsikt att bete sig på det sättet kan man faktiskt sätta sig någon annan stans än på familjeläktaren. (hjälp mig nu alla självutnämnda språkpoliser, själv hatar jag särskrivning över allt annat men är hemskt osäker över "annanstans", särskriva eller ej?) Följdaktligen borde jag ha utgjort en vacker syn i måndags. Där satt jag med min blivande man och mina välkammade barn bland andra lika välkammade barnfamiljer. Det viftades frejdigt med små vimplar och smaskades pop corn (inga öl så långt ögat kan nå på familjeläktaren). Jag har precis intalat mig själv att man får nöja sig med oavgjort trots att Blåvitt pga sitt överlägsna spel borde ha kammat hem segern. Så i den 93e minuten går bollen in i vårt mål...som i ultrarapid bevittnar jag min egen förvandling till grottmänniska och DÄR mitt framför alla små söta barn som ängsligt kramar sina föräldrars händer far jag upp och vrålar "fan i helvetes jävla skit jag blir så jävla förbannad!" Numera sitter det ett foto på mig framför familjeläktarens ingång med texten: "Släpp inte på några villkors vis in denna kvinna"...Nästa gång blir det klacken.

6 kommentarer:

Bruce Banner sa...

Inte många vuxenpoäng på att bli portad från familjeläktarn direkt.

Anonym sa...

annanstans
popcorn

Studiomannen sa...

Det visar på stil. Man ska fostra barnen. Jag hörde en lysande fostrande story i vintras (jag jobbar en del med hockey också och inte bara fotboll således): en liten pojke står i MoDo-klacken med sin far. Pojken frågar: "Pappa, varför säger de 'Jörgen Jönsson är en kärring?'". Pappan svarar helt coolt: "För att han ÄR en kärring".

Fan, Becka, du är ju riktigt opedagogisk! :-) Lysande!

becka sa...

Anonym>> Tack för tipsen! Det är dock mer förvirrande än någonsin med särskrivningsreglerna. Läste svensk grammatik på högskolan för ett och ett halvt år sedan och fick lära mig lite nya regler. Alla sammansatt ord som börjar med i ska nu mera särskrivas som två ord. Tex i sär, i morgon, i bland, i dag, i hop osv. Hur fult som helst:-( Beträffande "Pop corn" är det ett amerikanskt ord som i originalstavning skrivs särskrivet. Vill man skriva det på svenska får man byta ut "c" mot "k" och skriva i hop det; "popkorn" Varsågod allihop, nu fick ni en oombedd och dödstråkig svensklektion;-)

Bruce>> Nä du,, men jag har ju så många vuxenpoäng redan;-)

Studiomannen>> Haha fostran vet jag inte om jag ska kalla det...

Bruce Banner sa...

Åfan. Det visste jag i nte.

becka sa...

Bruce>> hahaha du är för skön, SAMMANSATTA ord sa jag;-)