2007-07-02

Neurositet - mysteriet Malmö

För vilket år i ordningen är MFF det tippade guldlaget som floppar? Tredje nu va. Inför i år, när det spekulerades i mest troliga SM-guldlag, så hade jag egentligen inget logiskt argument för att inte tippa guld till MFF. Dom hade redan mycket, men behövde en mittback och en kreativ mittfältare. Tjong sa det och sedan stämplade Ola Toivonen och Jimmy Dixon in på Hasses Borg. Mitt enda argument till ännu en himmelsblå flopp var följande; "men det är ju ändå MFF". Något, ett je ne sais quoi, är sjukt i Malmö FF.

På skolans psykologilektioner fick jag lära mig att en av skillnaderna mellan en psykos och neuros är att psykosen saknar sjukdomsinsikt. Måste vara skönare att vara omedveten sin egen sjukdom än att jämt och ständigt påminnas av den. På det sättet avundas jag dem.

Blåvitt är också sjukt, men här är vi medvetna om det, påminns av det dagligen men vet inte riktigt vad vi skall göra åt det. Malmö har pengar, publik, snart en egen arena, störst sponsorer etc. Blåvitt har ingetdera, vi är således lättare att diagnosticera. Blåvitt är giganten som förlamats efter en bilolycka men är helt klar i skallen i övrigt. MFF å sin sida är giganten med svår autism/aspbergers/tvångstankar/apatisk handlingsförlamning som är jävligt bra på en sak (tjäna pengar), men är hopplöst efter i allt annat utan att dom vet om det.

Argumenten för att Blåvitt inte skulle ta SM-guld i år var många och bra. Och rent objektivt, kan jag inte för mitt liv komma på några egentligt bra argument för varför vi ska lyckas vinna i morgon. Förutom ett. Det är ju ändå MFF vi möter.

Inga kommentarer: