2005-10-06

En av gubbarna

Niclas Kindvall sa en gång i en intervju att om man är fotbollsspelare och läser annat än Buster och lyssnar på annat än Status, så är man bohem. Jag känner igen mig i det. När jag spelade i Hanhals BK, spelade vi en gång i tiden in en skiva som vi skulle lyssna på inför matcherna. Var och en av oss fick välja en låt. Att välja en låt, som de andra inte tycker är för konstig och som samtidigt är bra samt har ett budskap som passar in på sammanhanget, gav mig enorm huvudbry. Helt i onödan. Mina lagkamrater valde valfri radiohit, gärna en ballad. Celine Dion var representerad två gånger liksom Bon Jovi. Vad jag valde? The righteous and the wicked med Red Hot Chilipeppers. En bra adrenalinlåt av ett band som var aktuellt med en ny platta och en text som passar väl in på hur läget är inför match. Tror ni att budskapet gick fram?

Utanförskap är lite av mitt livs soundtrack. Jag kommer från ett frireligiöst och vänsterintellektuellt hem i en i allra högsta grad borgerlig kommun. Att jag alltid har och alltid kommer umgås med både gamla skolkompisar, samt med dom jag via föräldrarnas umgängeskrets känt sedan vaggan, gör att min bekantskapskrets är en brokig skara. Man kan lyfta på telefonluren och få höra allt om "Kristi brud", är ett medialt missförstånd då begreppet egentligen är symbolisk allegori för en kyrkoförsamling. Sedan kan man lyfta på en annan telefonlur och få frågan om man hänger på en jorden runt -resa, nästa vecka (det kostar bara 50 000!). Jag hade inte velat ha det på något annat sätt. Men samtigt är det skönt att ibland bara vara en av gubbarna. Om det sedan är i ett omklädningsrum eller på puben inför en Blåvittmatch, spelar ingen roll. Att konversationen begränsas till Blåvitt fotbollen i allmänhet. Det kanske bäst belyses med min nya frisyr. Eftersom jag är snål som fan när det kommer till att gå till frissan, så byter jag hellre frisyr när det växt ut i stället för att gå och klippa mig. Här är reaktionerna på senaste frisyren:

Gamla skolkompisar: Du är inte tillräckligt cool för den Christofer Walken -frisyren
Barndomskompisar: Snyggt! Du ser ut som hon Rosenberg i FI
Gubbarna: Ah! Men Wernbloom har färgat sin lugg!

Tack för att du finns Pontus. Du är bäst. Och oavsett om Mild stannar och det faktum att Kihlberg och Tomas Olsson tillkommer till nästa år, så tror jag att Assyriska borta 2005, var sista gången på mycket länge som du satt på Blåvitts bänk. I alla fall så länge Arne är tränare.



5 kommentarer:

Anonym sa...

Är du från Kungsbacka? När är du född?

Bruce Banner sa...

Samma år som David Bowie släppte Station to Station.

Samma år som Blåvitt blev klart för allsvenskan

Samma år som...ja du fattar.

Anonym sa...

ok jag fattar. Föddes själv det året. Gick på Varlaskolan och senare Aranäs. Heja Blåvitt!
/Marcus

Bruce Banner sa...

Spooky. Vem hade du i idrott? Lönner?

Anonym sa...

Fallhage på varla, gymnasiet har jag förträngt, det var någon snubbe med tidtagarur.